Man ser selveste djevelen dra Bacchus på ei sollid tønne med vin. Dette ble drøy kost for presten.

Gå til glasset med din glede

Drøbaksmaler Anton Thoresen gjorde mer en å lage tradisjonelle malerier. Med glassets gleder og vinguden Baccus som inspirasjonskilder dekorerte han en hel gammeldags Bodega i Drøbak.

Følg Badebyen på Facebook:

Man ser her en kvinnedrøm i skogen mens satyren bedriver felespill for henne. Hun er med på leken slik kvinner skal være i en manns drøm.

Her ser vi "Spissborgere" skjerme seg under paraplyer mot drukkenskapens fontene med Golden Power i spruten. Den forfyllede borger som er glad i et glass drikker villig av fontenen. Dette bildet var jo også ren reklame for den sprudlende drikken som ble produsert i tonnevis hos Frantz Michaelsen på hans kjente vingård borte på Filtvedt i Hurum. Golden Power var en musserende fruktvin med en respektabel alkoholprosent. Den var i Vinmonopolets hyller frem til for 4-5 år siden. Mangt et ungt brushode debuterte i Bacchus gleder ved å bringe denne med på sin første fest i ungdommen.

Her sitter Bacchus sjøl salig full og fornøyd ved vintønna. Hans tanker går som maleren viser til vakre kvinner. "Piger vin og sang" Har vel et opphav?

Anton Thoresen selv slik mange fortsatt husker han. Her står han i Kroketønna å lager et avsine typiske varme motiv av husidyllen i Drøbak. Det er slike motiver maleren er kjent og husket for. Det har i generasjoner blitt påstått at intet hjem er "ordentlig" Uten en Anton Thoresen på veggen i Drøbak. I dag, 40 år etter hans død er hans arbeider i fra Drøbak høyt skattet og ettertraktede. Vi har sett på auksjoner de siste årene at hans arbeider som for 50-60 år siden gikk for en slikk og ingenting har blitt svært verdifulle.

DRØBAK: Hele Drøbaks maler Anton Thoresen (1884-1968) var en fargerik mann, og et muntert innslag i bybildet. Thoresen var en ekte kunstnersjel, og var vel nesten for en bohem å regne i sin tid. Foruten ved staffeliet utfoldet han seg med stort talent på byens revyscene, som visesanger, skuespiller og kulissemaler. En gang på 30-tallet tok han jobben med å dekorere veggene i dengangs Bodega på gamle Hotell Reenskaug. Thoresen lagde motivene sterkt inspirert av glassets gleder og vinguden Baccus. Med andre ord riktige dekorasjoner for en god gammeldags Bodega.

Presten fikk sjokk.

På samme tid kom sokneprest Schübler til soknet. Dette var en streng prest av den gamle skole. En prests ord og mening på den tiden var ofte en lov. Schübler både forkynte ordet og styrte sin menighet i denne ånd. Soknepresten inntok ofte sine middager hos ekteparet Wiig som drev Reenskaug. Disse middager ble eksemplarisk servert i hotellets spisesal som hadde et ekstriør som falt presten i smak på lik linje som maten.
Under ett av sine besøk kom Schübler i skade for å titte inn i Bodegaen, hvilket ga hans moralske prestesyn et stort sjokk! På veggene danset halvnakne kvinner, vinguden Bacchus ble trukket på ei kjerre med vin av djevelen selv, og nakne kvinner danset til satyrens felespill. Presten hadde aldri sett på maken til "syndens og lastens pøl". Den myndige prestemann tok hotelleier Wiig øyeblikkelig for seg til en behørig refs. Han beordret straks bildene fjernet i fra hotellets vegger.

Gjorde som presten sa.

Wiig ville ikke opponere i mot øvrigheten, så man gikk ganske raskt i gang med å fjerne disse fra veggene. Rullene med bilder havnet på et loft i huset som familien hadde borte i Badehusgaten hvor de ble gjenfunnet under en ombygging på 70-tallet. Bildene ble satt i stand og tatt vare på. Tre av de overtok Eva og Willy Johansen på Julehuset. De henger nå i oppgangen til firmaets kontorer over julenissens postkontor. Det fjerde gjenlevnede bilde er i privat eie et annet sted i byen. Litt lokal kulturhistorie er dermed tatt vare på av folk med sansen for så vell det gamle som det nye Drøbak.



 

Siste nytt fra Badebyen