UNESCO-LINJE:

UNESCO-LINJE: Det finnes mange flotte togreiser i Europa i tillegg til Flåmsbana. Rhaetian-banen er et eksempel. Den kjører tog mellom St. Moritz og Tirano (Italia). Store deler av strekning står på UNESCOs verdensarvliste. Her er toget på den kjente Landwasser-viadukten. (Foto: Swisspix)

Sjekk disse togreisene!

FLÅMSBANA:

FLÅMSBANA: Jernbanestrekningen på 20 kilometer starter på Myrdal, en stasjon på Bergensbanen, og ender nede i tettstedet Flåm. Over 500.000 reisende tok dette toget i fjor. 90 prosent av dem var utenlandske turister. (Foto: Morten Rakke/Visit Flåm)

NYTER UTSIKTEN:

NYTER UTSIKTEN: : Hele togturen fra Myrdal til Flåm står Rasmus (6), Lea (8 ½) og pappa Christoffer H. Hansen ved vinduet. (Foto: Åshild Skadberg)

PÅ PERRONGEN:

PÅ PERRONGEN: : Ved Kjosfossen går alle turistene av toget for å bli fotografert. Etter fotopausen fortsetter Flåmsbana – som heldigvis har fem bremsesystemer, og ikke tre som andre tog – langsomt ned mot Flåm. (FOTO: Åshild Skadberg)

KJOSFOSSEN:

KJOSFOSSEN: KJosfossen sett ovenfra. Flåmsbana har stoppet ved utkikkspunktet, der turistene fotograferer den mektige fossen og ser huldrene danse. (Foto: Martin Jansen)

BLANT DE VAKRESTE:

BLANT DE VAKRESTE: I Norge sier vi at Flåmsbana er vakrest i verden, men i Skottland er ingen i tvil om at strekningen Inverness – Kyle of Lochalsh (bildet) er den flotteste. (Foto: VisitBritain)

DØRENE LUKKES:

DØRENE LUKKES: Matterhorn Gotthard Bahn kjører mellom St.Moritz og Zermatt. Her på Laxgraben.viadukten. (Foto: Matterhorn Gotthard Bahn)

MATTERHORN:

MATTERHORN: Mange skiturister har stiftet bekjentskap med Gornergratbahn i Zermatt. Den er like flott om sommeren. I bakgrunnen: Matterhorn. (Foto: Swisspix)

LAUBERHORN:

LAUBERHORN: Wengernalpbahn tar deg opp til skistedet Wengen og Kleine Scheidegg (2065 moh). (Foto: Swisspix)

VIA DUKT:

VIA DUKT: Bernina Express på Landwasser-viadukten. (Foto: Swisspix)

LITT AV ET SYN:

LITT AV ET SYN: : Landwasser-viadukten er et spektakulært syn - uansett vinkel. (Fot: Swisspix)

MONTEBELLO:

MONTEBELLO: Bernina-tog på Montebello-svingen ved Bernina-passet. I Bakgrunnen: Morteratsch-breen, Piz Palue og Piz Bernina. (Foto: Swisspix)

ÅPENT:

ÅPENT: : På Bernina-tog kan man kjøre i åpne vogner. Her ved Alp Gruem og Poschiavo-dalen (Foto: Swisspix)

BANE:

BANE: : Pilatus-banen i Luzern er verdens bratteste, men regnes ikke som en vanlig togstrekning. (Foto: Swisspix)

LANGS MIDDELHAVET:

LANGS MIDDELHAVET: : Lokaltoget i Cinque Terre, Ligura tar deg fra den ene pittoreske landsbyen til den andre. Her skimter man toglinjen i bakgrunnen, med gangveien – Via dell'Amore – i forgrunnen. (Foto: Tore Sandberg)

* Skal du bare oppleve én togstrekning i sommer, er det vanlig togbillett som gjelder. Prisene varierer veldig fra land til land.

* Priseksempler på togstrekninger: Flåmsbana, fra Myrdal til Flåm, ca. 50 minutter, kr 250. ScotRail fra Inverness til Kyle of Lochalsh, ca. 2 ½ timer, ca. 175 kroner.

* Interrailbillett finnes i mange «størrelser». Du kan kjøpe for ett eller flere land, og for fem eller flere reisedager. Alle aldersgrupper kan dra på Interrail, men det er rimeligere for ungdom (inntil 26 år) og seniorer (fra 60 år).

* Priseksempler på Interrail: InterRail Global Pass (gyldig i hele Europa unntatt Albania, Estland, Latvia, Litauen, Russland), 1 måned, kr 3476 (ungdom), kr 5261 (voksen), og kr 4751 (senior). Velger man tilsvarende billett med bare fem reisedager i løpet av en tidagersperiode, er prisen kr 1436 (ungdom), kr 2201 (voksen) og kr 2031 (senior). Barn inntil 12 år får 50 prosent rabatt på voksenpris.

* Les mer om interrail her

* Utforsk Europas togruter på Travel by Train Europa.

Følg Østlandets Blad på Facebook:

– Wonderful! Wonderful! Ohhh, wonderful!

Vi har akkurat spurt brasilianske Marly Pines Gonçalves hva hun synes om togturen fra Myrdal til Flåm. Svaret er ikke til å misforstå.

Del på Facebook

Så stopper den lovende samtalen opp samtidig som toget bremser. For nå gjelder det å være på pletten: Kamera, foss, oppstilling, knips! Japanere, brasilianere og høydesyke dansker myldrer ut på plattformen med kameraene løftet som kampklare sverd.

Kjosfossen buldrer. Konduktør Knut-Erik Seierslund (55) smiler.

– Flåmsbana er min favorittstrekning. I hele verden, fastslår han, og vi ser på gliset at det stemmer.

tog

BEST I VERDEN: Av alle flotte togstrekningen velger konduktør Knut-Erik Seierslund (55) seg den nasjonalromantiske Flåmsbana – ingen over, ingen ved siden. Her foran toget på Flåm stasjon. (FOTO: Åshild Skadberg)

Bratt og vill

At konduktør Seierslund etterpå innrømmer at han er en inngrodd nordmann og faktisk aldri har tatt tog i utlandet, forandrer ikke saken. Flåmsbana er uansett Nord-Europas bratteste jernbanestrekning på normalspor, og av mange omtalt som den mest imponerende.

flåmsbana

FLÅMSBANA: En reise gjennom vakker natur. (Foto: Martin Jansen)

Denne jernbanenes «fjordhest» er bare 20 kilometer lang, men beveger seg over 864 stupbratte høydemeter. Skinnene snirkler seg nedover på smale fjellhyller, og de 20 tunnelene – hogget ut med håndkraft på 1920- og 30-tallet – vitner om en voldsom menneskelig innsats midt i den ville naturen.

Skotsk naturmagi

tog

BLANT DE VAKRESTE: I Norge sier vi at Flåmsbana er vakrest i verden, men i Skottland er ingen i tvil om at strekningen Inverness – Kyle of Lochalsh (bildet) er den flotteste. (FOTO: VisitBritain)

Vil man høre skinnegangens sang litt lenger vest i verden, kan man gå for «verdens vakreste togstrekning», som den kalles, tvers igjennom Skottland. Man stiger om bord i Inverness, nær den myteomspunne sjøen Loch Ness.

Eventyrstemningen tiltar idet toget slingrer seg over grønne heder og steinbruer, med utsikt til middelalderske borger og landsbyer. Strekningen syder av en frodighet som selv ikke ScotRails personell klarer å temme. Bøyer man seg ut av vinduet, er det fort gjort å få pisk fra en hengepil.

Ved endestasjonen, Kyle of Lochalsh, kan man ta en kort ferjetur over sundet til Ile of Skyes' steinete landskap. Eller man kan ta sørgående toglinje fra Maillaig til Fort William, der naturskjønne scener fra Harry Potter-filmene ble spilt inn.

I alpekyras rike

tog

DØRENE LUKKES: Matterhorn Gotthard Bahn kjører mellom St.Moritz og Zermatt. Her på Laxgraben.viadukten. (Foto: Matterhorn Gotthard Bahn)

En av Sveits' flotteste togstrekninger går fra St. Moritz til Zermatt – over 291 bruer og gjennom 91 tunneler. Det 2033 meter høye Oberalppasset er et høydepunkt i både bokstavelig og overført betydning.

Som i et avansert lekelandskap signert Märklin snirkler toget seg fram gjennom grønne enger med beitende alpekyr, forbi snødekte alpetopper og fargerike, blomstrende dalfører. Sju timer tar reisen, og etterpå skal alt stress være som blåst bort av den milde fartsvinden som stryker langs togvinduene.

Italiensk favoritt

Kommer man til Milano med fly, kan man legge opp til en strålende togopplevelse sørover. Først tar man transportstrekningen til Genova, deretter begynner den fascinerende delen av togreisen – med lokaltog langs den italienske rivieraen.

Toget passerer klassiske feriebyer som Rapallo og Sestri Levante – med mild bris fra Middelhavet, blomstrende balkonger vendt mot den blå horisonten, kafeer langs palmepyntede strandpromenader, forelskede par på knatrende vespaer.

Etter Levanto, der toget passerer høyt over havet, kommer vi til de fem pittoreske landsbyene i Cinque Terre. Gjennom lange tunneler ser man nesten fra stasjon til stasjon.

tog

LANGS MIDDELHAVET: Lokaltoget i Cinque Terre, Ligura tar deg fra den ene pittoreske landsbyen til den andre. Her skimter man toglinjen i bakgrunnen, med gangveien – Via dell'Amore – i forgrunnen. (FOTO: Tore Sandberg)

En av disse fem

Skal man noensinne gå av et tog, kan det gjerne være i en av disse fem: Manarola med den fine stranden, Vernazza med den bratte hovedgata, Corniglia som bortvendt ruger over sine hemmeligheter – eller Riomaggiore med den maleriske bukten som alene er en togreise verdt.

Det finnes også fine reisemål dit bare toget går, der ingen bilvei finnes. Hvilket bringer oss tilbake til konduktør Knut-Erik Seierslunds anbefalinger:

– Vatnahalsen hotell er bare tilgjengelig med Flåmsbana. Og der er det grådig flott!

kjosfossen

KJOSFOSSEN: Kjosfossen sett ovenfra. Flåmsbana har stoppet ved utkikkspunktet, der turistene fotograferer den mektige fossen og ser huldrene danse. (Foto: Martin Jansen)