– 12. desember 2022 er en merkedag i norsk jernbanehistorie.
Det sa statsminister Jonas Gahr Støre under den offisielle åpningen av Follobanen 12. desember.
Kong Harald klippet snoren, og erklærte Nordens lengste jernbanetunnel for åpnet.
Tung start
Follobanens første dager i drift var preget av problemer.
På de første fire dagene hadde 166 togavganger blitt forsinket, mens 146 avganger hadde blitt helt eller delvis innstilt.
– Det har vært en uke som har vært dårlig for jernbanedriften i området, og det beklager vi. Men vi vurderer ikke driften av jernbanen ut fra fire dager. Jeg håper vi kommer sterkere tilbake, sa konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor, Sverre Kjenne, til NTB.
Det skulle gå fra vondt til verre. Én uke etter Follobanens offisielle åpning, ble trafikken gjennom Blixtunnelen fullstendig lammet.
– Vi vet ikke hvor langt unna vi er
Politiet meldte om røykutviklingen 08.41 mandag morgen, 19. desember.
Varmgangen oppstod i noen kabler, hvorav flere av dem ble ødelagt. Trafikken på hele Østfoldbanen ble stanset.
– Vi vet ikke hvor langt unna vi er å kunne åpne igjen, sa pressevakt i Bane Nor, Gunnar Børset.
Østfoldbanen ble åpnet igjen samme dag, men Follobanen forble stengt. Planen var at den skulle åpnes for trafikk igjen 27. desember.
Det skjedde ikke. På lille julaften begynte det nemlig igjen å ryke i koblingshuset.
– Å stenge Follobanen kun få dager etter åpningen, er noe av det verste som kunne skje, sa Stine Undrum, konserndirektør for Utbygging i Bane Nor.

Tok bussen tilbake til Ski da toget stoppet: – Ja, ja, da går det som det går
Jording i begge ender
Bane Nor meldte at Follobanen ville være stengt ut januar.
Dette ble senere skjøvet til «ubestemt tid».
Drøye to måneder etter røykutviklingen i koblingshuset, publiserte Bane Nor en rapport om hva som hadde ledet til varmgangen.
Blant annet hadde noen av kablene som brant på Follobanens høyspentanlegg kun blitt skjøtet med PVC-teip.
Granskning
– Skjøtene var verken håndverksmessig godt utført eller utført på en måte som ivaretok kabelskjermens kapasitet over skjøten, sa konserndirektør Stine Undrum i Bane Nor til NTB.
Bane Nor konkluderte også med at det at kablenes skjerm var jordet i begge ender, har spilt inn. Bane Nor hadde i forkant av Follobane-åpningen mottatt innsigelser mot denne løsningen, i en ekspertrapport.
Denne rapporten fikk ikke samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vite om før Follobanen hadde blitt stengt som følge av problemene.
I februar la Nygård og regjeringen ut et oppdrag for en ekstern granskning av Follobanen på anbud.
– Vi ønsker rett og slett å finne ut hva som er bakenforliggende årsak for at dette skjedde, sa Nygård til NTB.

Kim fra Kråkstad driver flyttebyrå i Oslo – nå har han flyttet inn på kontoret på grunn av togproblemene
Testkjøring
Follobanen hadde allerede en prislapp på 36,9 millioner kroner, og er med det tidenes største, norske samferdselsprosjekt. Utbedring av feilene har kostet over 60 millioner.
Det vil på søndag være 76 dager siden sist gang tunnelen var åpen for trafikk. Det har blitt kjørt over 600 testturer gjennom tunnelen, og Bane Nor mener at den er trygg for å åpnes igjen.
Det første toget med passasjerer er planlagt å gå fra Ski til Oslo klokken 07.24, søndag morgen.