Advarer mot koronasvindel – dette er metoden svindlerne bruker mest

Nordmenn advares mot kriminelle som forsøker å bruke koronakrisen til å få deg til å oppgi personlig informasjon.

DEL

Norsk senter for informasjonssikring mener det er grunn til å tro at flere hundre tusen nordmenn har mottatt forsøk på svindel om korona de siste ukene, basert på en undersøkelse de ha gjennomført i samarbeid med Næringslivets Sikkerhetsråd, skriver Moss Avis.

Det oppgis ikke hvor mange som er spurt i undersøkelsen.

– Vår oversikt viser at de fleste svindelforsøkene nå skjer via e-post eller SMS. Det er som regel forsøk på phishing, som har som mål å lure deg til å oppgi personlige opplysninger. I tillegg ser vi at det foregår mye fakturasvindel og utsending av falske trusler med utpressingskrav, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring i en pressemelding.

– Mange av disse truslene tilpasses koronasituasjonen. Det illustrerer hvor raskt de kriminelle snur seg rundt og utnytter denne krisen der mange sitter på hjemmekontor alene og er usikre på hva som er reelt og hva som er et svindelforsøk, fortsetter Sandland.

De melder videre at hver fjerde som svarer i undersøkelsen at de er bitt utsatt for koronarelaterte svindelforsøk, oppgir at de har hatt en økonomisk, digital eller sikkerhetsmessig konsekvens for dem.

Ifølge undersøkelsen sier to av ti at de ansatte på hjemmekontor at de ikke varsler noen om svindelforsøk de blir forsøkt utsatt for. Bare en av fire sier at deres virksomhet har interne prosedyrer som de følger.

– At bare en av fire opplever at virksomheten de jobber for har interne prosedyrer for å håndtere denne type sikkerhetshendelser er selvsagt altfor dårlig. Samtidig er det dessverre ikke overraskende. Det sier noe om behovet for en god sikkerhetskultur og vedtatte prosedyrer som sitter hos de ansatte, sier administrerende direktør Odin Johannessen i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).

Dette kan få store konsekvenser også for bedriften hvor den som eventuelt lar seg lure til å klikke på noe man ikke bør klikke på, arbeider.

– Blir en ansatt lurt til å klikke på en ondsinnet lenke kan det få store økonomiske konsekvenser for hele virksomheten, spesielt om man ikke har rutiner for å håndtere sikkerhetsbruddet når det oppstår. I verste fall kan dette gå ut over troverdigheten til virksomheten ovenfor deres kunder. For å gjøre skaden minst mulig er det derfor avgjørende at de ansatte kjenner varslingsrutinene, påpeker Johannessen.

Dette er phishing-svindel

Lurer fra deg informasjon via e-post eller SMS

Phishing er kort fortalt når noen vil lure deg til å gå inn på en falsk side, og oppgi informasjon. Slik informasjon kan for eksempel være brukernavn, passord, e-postadresse, telefonnummer, personnummer og bankkortnummer.

Det meste av phishing kommer på e-post eller SMS. Innholdet spiller på frykt, fristelser eller tillitt for å få deg til å trykke på en lenke. Siden er utformet for å ligne den ekte siden til noen du stoler på, der blir du bedt om å for eksempel logge inn, eller oppdatere betalingsinformasjon. Denne informasjonen sendes så til svindlerne som har laget den falske siden.

Kilde: Nettvett.no (ekstern lenke). Siden har en lang liste med andre vanlige svindelmetoder. Listen er laget av Norsk senter for informasjonssikring og Næringslivets Sikkerhetsråd.

Artikkeltags