Stopp det ideologiske vanviddet

Stoppsignal: Det er bare velgerne som med rød/grønt stortingsflertall bak seg kan stoppe det ideologiske vanviddet med jernbanereformen, mener innsender Arvid Herland.

Stoppsignal: Det er bare velgerne som med rød/grønt stortingsflertall bak seg kan stoppe det ideologiske vanviddet med jernbanereformen, mener innsender Arvid Herland.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerEn av de ledende samferdselspolitikerne i Venstre og fylkespolitiker Solveig Schytz har et innspill i ØB 25. august om fylkenes rolle i statens togtjenester. Hennes beskrivelse om virkningene av den store regionsreformen og fordelene dette innebærer, er som en beskrivelse av et vakkert kunstverk.

Meningsløst

Dette politiske kunstverket med Akershus, Østfold og Buskerud som er laget av statsråd Jan Tore Sanner, der Oslo er utelatt, er det få andre enn statsråden selv som går helhjertet inn for. Slik som det har blitt er det helt meningsløst.

Ap og Sp kommer til å stoppe regionsreformen dersom de kommer i regjering. Det samme gjelder jernbanereformen (NSB-slakten) til statsråd Solvik-Olsen. Reversering (av de to isolert sett helt meningsløse reformene) vil hindre en styrkning av togtilbudet ifølge Venstrepolitikeren. En mer feilaktig fremstilling går det neppe an å servere politisk.

Ikke ETT faglig argument

Når det gjelder persontrafikkavtaler, så er fylket allerede sterkt inne i bildet med krav og ønsker av forskjellig art. (kan sikkert bli enda bedre). Det vet Schytz godt. Når det gjelder jernbanereformen, er Venstres syn langt mer alvorlig. Her er det snakk om en for all fremtid slakt av NSB. Når bedriften endelig har begynt å fungere etter mange slitsomme og magre år, så skal all jernbanetrafikk deles opp i ulike driftspakker.

Det finnes ikke ETT faglig argument for at oppdeling vil styrke togtilbudet. I så fall bør Schytz legge det frem. Det eneste statsråd Solvik-Olsen har som argument er at det skal føre til en bedre og billigere driftsform med færre forsinkelser og bedre tilbud til de reisende. Det gode nå er at det han til nå har lagt frem for trafikkpakke Sør har ført til forsinkelse av det hele. Han får det rett og slett ikke til å henge sammen. For de 4–5 andre driftspakkene blir det enda mer komplisert. Dette har blant annet med materiellturnering å gjøre. Alt dette trykker Venstre til sitt bryst og svelger det rått.

Ideologisk vanvidd

En kan på sett og vis sammenligne det med det en bystyrepolitiker fra Bergen Høyre foreslo for noen år siden. Det var en periode det var mye driftsstans på Bergensbanen pga. diverse snøstormer og noen jord og steinras.

Det bystyrepolitikeren foreslo var at det burde vurderes at Flytoget skulle settes inn i trafikken til Bergen. Her skulle det altså bare et annet togselskap til, for bokstavelig talt å bane vei i kaoset. Altså null peiling på hva det egentlig gjaldt.

Nå nærmer stortingsvalget seg, og det er bare velgerne som med et rød/grønt stortingsflertall bak seg kan stoppe dette ideologiske vanviddet med jernbanereformen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags