Et vått mareritt ga drømmeår

FORNYELSE OG FORNØYELSE: At Tusenfryd investerte i en ny attraksjon, er en av grunnene til det gøde resultatet for morselskapet Centaur Holding. Bjørn Håvard Solli er administrerende direktør i begge selskapene. FOTO: BJØRN V. SANDNESS

FORNYELSE OG FORNØYELSE: At Tusenfryd investerte i en ny attraksjon, er en av grunnene til det gøde resultatet for morselskapet Centaur Holding. Bjørn Håvard Solli er administrerende direktør i begge selskapene. FOTO: BJØRN V. SANDNESS

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Ved å sprute på og skremme vettet av gjestene sørget døtrene for at morselskapet Centaur Holding leverte det beste skattemessige resultatet av alle i Ås.

DEL

TUSENFRYD: Da Tusenfryd åpnet sesongen 2010, var det gamle spøkelseshuset bygd om til et mareritt i fem dimensjoner. Nightmare er en 3D-kino der setet beveger seg og plattformen roterer under deg.

I tillegg blir du utsatt for både lufttrykk og vannsprut samtidig som du kan forsvare deg mot det som angriper deg. Samme sesong sto Vassføyka i Bø Sommarland ferdig.

Ikke alle stilte seg i kø for å få mareritt, men 460.00 gjester, store som små, var innom Tusenfryd i fjor. 153.000 ble våte i Bø Sommarland. Overskuddet i morselskapet ble 55 millioner kroner før skatt.

Nightmare og Vassføyka

– Både Tusenfryd og Bø Sommarland gjorde et bra resultat i 2010. I parkbransjen er det særlig to faktorer som slår ut på resultatet. Det første er investeringer i produktfornyelse. I 2010 investerte både Tusenfryd og Bø i nye attraksjoner. Her åpnet vi Nightmare, og i Bø åpnet de den nye vannsklien Vassføyka. Det gjorde sitt til den gode inntektsutviklingen i fjor, forklarer Bjørn Håvard Solli, administrerende direktør i Centaur Holding og parksjef på Tusenfryd.

Været var helt ok

Første bud for en parksjef er altså å ha noe nytt å lokke med. Bud nummer to: holde seg inne med værgudene.

– Når vi driver utendørs, blir vi jo veldig væravhengige. I 2010 var været absolutt brukbart, selv om det ikke var blant de beste årene. Både for Tusenfryd og Bø sin del var det ok værmessig, slår Solli fast.

Samme investeringsår

For et eierselskap som Centaur slår det veldig positivt ut at begge parkene har samme investeringsår.

– I 2010 var det sammenfallende for Tusenfryd og Bø. Det er hovedårsaken til at dette ble et såpass bra år for Centaur, understreker direktøren.

At parkene drar nytte av stordriftsfordeler fordi de har samme eier, er også med på å få kostnadene ned.

Opp i 2010, ned i 2011

I parkbransjen går det opp og ned, bokstavelig talt. 2011 blir ikke et like godt år som fjorårets. Det skyldes at 2011 har vært et lavinvesteringsår for begge parkene.

– Det er heller ikke noe å legge skjul på at været ikke var spesielt godt. Vi fikk en nedgang i besøket og vil nok levere et lavere resultat for 2011. Slik er en typisk syklus i denne bransjen, understreker Bjørn Håvard Solli.

Nye attraksjoner neste sesong

2012 blir et spennende år.

–Foreløpig vil jeg ikke gå ut med hva som skjer. Men vi gjør en vesentlig attraksjonsfornyelse, og skal nok klare å imøtekomme små barn, ungdommer og voksne med de nye attraksjonene. Men akkurat hva det blir, vil jeg ikke si nå!

Artikkeltags