Vekker oppsikt med funksjonshemmede

Mandag fikk delegater fra 21 land se hvordan Hanne Semner som mangler språk, snakker med hjelp av øynene og en datamaskin. Her blir Hanne hjulpet av assistent Marianne Wagelie.

Mandag fikk delegater fra 21 land se hvordan Hanne Semner som mangler språk, snakker med hjelp av øynene og en datamaskin. Her blir Hanne hjulpet av assistent Marianne Wagelie.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Delegater fra 21 universiteter fra flere verdenshjørner fikk se hvordan funksjonshemmede undervises på Rustad skole.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

ÅS: Rustad skole inkluderer funksjonshemmede i undervisningen. Verktøyene som brukes blir lagt merke til langt utenfor landets grenser. Denne uken kom delegater fra 21 universiteter for å se hvordan skolen jobber. Rustad skole er nemlig den første skolen her i landet som har tatt i bruk verktøyet "My Tobii".
Hanne Semner har cp (cerebral parese), og er den første eleven i Norge som har fått muligheten til å ta i bruk det nye verktøyet med teknikk som først ble utviklet for reklamebransjen. Spesialpedagog Anni Margrethe Falch har videreutviklet teknikken og med god hjelp av assistent Marianne Wagelie og kontaktlærer Aud Merethe Rambøl, fungerer vanlig opplæring i klasserommet for Hanne. Ved å feste blikket på et bilde på skjermen, så snakker datamaskinen for henne.
Ifølge norsk lov har ikke Hanne krav på opplæring på sitt språk.
– Ås har vært i forkant og har gitt en spesialpedagog 30 prosent stilling for å jobbe med dette. Nå skal kommunen søke prosjektmidler for å utvikle metoden slik at flere kan få gleden av dette skoletilbudet, sier rektor Gro Lundgård.
Bortsett fra andre og tredje trinn, har skolen elever på alle de andre trinnene som trenger spesiell tilrettelagt undervisning. De kommer fra hele kommunen.

Internasjonal interesse.

Denne uken hadde skolen besøk av delegater fra syv ulike universiteter som ønsket å se hvordan skolen arbeider med inkludering av funksjonshemmede.
– Det er vi stolte av, sier Lundgård.
Det internasjonale besøket kom i stand i forbindelse med et Spesialpedagogisk Institutt ved Universitetet i Oslo har et løpende, internasjonalt samarbeid med syv ulike universiteter fra det tidligere Jugoslavia og Etiopia. Årets seminar ble arrangert i Oslo og det var delegatene som ønsket seg til Rustad nettopp fordi dette er en av to skoler her i landet som legger så stor vekt på arbeidet med inkludering.



Artikkeltags