Skorpen har verdens eneste

GLIS: Her er Tom Skorpen og hans Alfa Romeo SZ prototype som det kun finnes en eneste av i hele verden. 
FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

GLIS: Her er Tom Skorpen og hans Alfa Romeo SZ prototype som det kun finnes en eneste av i hele verden. FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Den har serienummer 004, og det ble kun laget fire eksemplarer. De tre første bilene ble brukt til kræsjtester, og dermed har Tom Skorpen i Drøbak den eneste gjenværende utgaven. Ikke så rart Alfa Romeo-entusiasten er stolt av bilen sin.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

DRØBAK: I 1988 utviklet Alfa Romeo modellen SZ. En utgave som kun ble laget røde og som ble produsert i 1000 eksemplarer og som fortsatt er en ettertraktet modell blant bilkjennere. Men før modellen ble satt i produksjon ble det håndlaget fire prototyper. De tre første ble brukt til forskjellig typer testing, deriblant kræsjtester. Den fjerde prototypen ble laget med tanke på visninger på bilutstillinger rundt i Europa. Etter et liv i rampelyset havnet 004, som er bilens serienummer, på en designskole i Frankrike, hvor den etter å ha blitt plukket fra hverandre i småbiter av elevene samlet støv borte i en krok. Helt til Tom Skorpen fra Carozzeri Drøbak kom på besøk.

Ble helt i hundre.

– Vi merket oss denne bilen ganske fort, og syntes det var stas at de hadde en SZ stående. Og da vi åpnet motorrommet og så at serienummeret var 004 så kokte det litt ekstra. Da skjønte vi at dette var en virkelig sjelden godbit. Vi skulle kjøpe cirka 15 biler av Franco Sbarro på designskolen, og vi fikk forhandlet oss frem til en pakke hvor vi fikk denne på kjøpet. Han hadde nemlig ikke lenger bruk for den, smiler Tom Skorpen som i 20 år har drevet Alfa Romeo-verksted og som er en skikkelig entusiast av den italienske biltypen.
Det Skorpen fikk med seg hjem var en bil i deler.
– Da vi tok bilen fram og begynte å skru den sammen var gleden stor da det viste seg at de aller fleste delene fulgte med og var inntakte. Noe har vi manglet, men det har vi fått tak i via Alfa Romeo-entusiaster rundt i hele verden. Det vanskeligste var fire små frontlykter, som vi måtte betale 30.000 kroner for. Bakvingen var også kostbar. Nå er det kun småtteri som gjenstår samt en hellakkering som gjenstår før bilen er klar for veien.

På første forsøk.

– Det var forøvrig et stort øyeblikk da jeg i 2005 skulle starte motoren. Da hadde ikke motoren vært i gang siden 1992. Likevel startet den på første forsøk.
Han forteller at Alfa Romeo SZ er en svært populær bil blant samlere.
– Jeg vet at bilen selges for mellom 300.000 og 400.000 kroner i England. Og denne prototypen, som det kun finnes ett eksemplar av, kan jeg sikkert få atskillig mer for dersom jeg går til samlere i land som Sveits, Nederland og Japan hvor prisnivået er høyest. Bilen er dessuten knapt nok innkjørt. Totalt har den kun gått 16 mil, på testkjøring på bane og inn og ut av messelokaler.
–Men har du hjerte til å selge denne bilen da?
–Vi får se. Ikke de første par årene kanskje, for det er jo stas å ha en bil som absolutt ingen andre i verden har. Men etterhvert så kan det jo tenkes at jeg selger. For tross alt betyr jo penger endel. Ikke så mange kan si nei til summer som det her dreier seg om. Dessuten er min del av denne interessen og hobbyen like mye det å kjøpe inn oppussingsobjekter, sette dem i stand og få dem på veien. Totalt har jeg rundt 20 biler som venter på å bli fikset opp, smiler Tom Skorpen.

Sinna.

Prototypen som nå er i Skorpens eie var det aldri meningen skulle på veien.
–Men jeg regner ikke med at Alfa Romeo-fabrikken i Italia har noe i mot det. Da jeg kjøpte bilen så var det et problem at vi ikke hadde ett eneste papir som sa noe om bilens opprinnelse. Men mens vi jobbet med bilen og tok ut bensintanken så dukket det opp ei mappe med absolutt alt vi trengte. Det gjorde alt mye lettere for oss.
Motormessig er Tom Skorpens Alfa Romeo SZ ganske så lik bilen som ble satt i serieproduksjon. Det vil si at bilen er utstyrt med en 220 hestekrefters V6-motor på tre liter.
–Da bilen kom vakte den stor oppsikt og begeistring. Blant annet fordi SZ oppnådde en høyere G-kraft enn Ferrari F40. Jeg har selv prøvd bilen på veien og det var en ekstrem nytelse, sier den stolte eier som regner med at Alfaen er god for en toppfart på rundt 260-270 km/t og er i stand til å gå fra 0-100 km/t på seks-syv sekunder.




Artikkeltags