Storvask i tunnelen

Bilen med høytrykksspyler er på vei ned i tunnelen. Blant annet skal 101 overvåkningskamera vaskes.

Bilen med høytrykksspyler er på vei ned i tunnelen. Blant annet skal 101 overvåkningskamera vaskes.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel
DEL

Møtte du stengt tunnel da du skulle ta snarveien til Hurumlandet?
Da skal du vite at det er av sikkerhetsmessige grunner du ikke får slippe ned. Statens vegvesen stengte Oslofjordforbindelsen i 195 timer i fjor. Vedlikehold og vask av bl. annet 101 overvåkningskameraer er oppgaven.

ØB`s fotograf Ole Kr. Trana ble med seksjonsleder Tore Breisnes og hans mannskap fra veivesenet på nattlig vedlikehold.
–Det er sikkert de som både lurer og ergrer seg over den stadige stengningen av tunnelen, men dette gjøres ene og alene for sikkerheten til dem som ferdes her. Uten jevnlig vask av kameraer, nødskilt og lysarmaturer (1297 i alt) ville ikke sikkerheten vært god nok til å holde denne strekningen åpen, sier Breisnes.
Gulv og vegger blir feiet og vasket og nedkjørte skilt blir byttet ut, alt for at du skal være trygg på din ferd langt under Drøbaksundet.

–Et godt eksempel på at overvåkningen er viktig, er historien om mannen som fikk motorstopp i nedløpet og ringte veitrafikksentralen fra en av nødtelefonene. Han skulle melde fra om stansen, og fikk til svar at han ikke bare hadde fått stopp, men at det også brant under bilen hans. Det så vakten på monitoren.

Mannen kunne med et av tunnelens 126 brannslukningsapparater dermed stanse en større brann i tilløpet.














Artikkeltags