Ikke gå i denne fella i sommer

For at ferieopplevelsene med leiebilen skal bli så positive som mulig, bør du sjekke vilkårene nøye før du signerer kontrakten.

For at ferieopplevelsene med leiebilen skal bli så positive som mulig, bør du sjekke vilkårene nøye før du signerer kontrakten.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Sommerferien nærmer seg, og tusenvis av nordmenn har planer om å bestille leiebil i Norge eller utlandet. Det er tøff kamp om kundene, og flere leiebilselskaper tilbyr avtaler som tilsynelatende ser svært gunstige ut.

DEL

Er du ikke abonnent ennå? Prøv ØB+ og papiravisen i fire uker for kun 99 kroner

Virkeligheten kan imidlertid fort bli en annen når ekstra forsikringer, utstyr og tjenester plusses på regningen, advarer eksperter.

- Leiebiler som virker billige på internett, blir gjerne merkbart dyrere når regningen kommer. I en del tilfeller dreier deg seg om rene lokkepriser. Storebrand Bank får mange klager på leiebilselskaper. Det er flest saker fra Sør-Europa, og spesielt Italia, sier forbrukerøkonom Kristina Picard i Storebrand til Nettavisen.

60 prosent vet ikke om egenandel er dekket

Mange leiebilkunder opplever at de ansatte bak skranken hos leiebilfirmaet begynner å argumentere for tilleggsforsikringer og -tjenester idet du skal hente bilen.

- I slike situasjoner er man ofte stresset, køen er lang, og tiden er knapp. Derfor er det viktig at du på forhånd har undersøkt hva forsikringene dine dekker. I tillegg må du blåse i køen og ta deg tid til å undersøke hva du signerer på, understreker Picard.

En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på oppdrag for Codan Forsikring viser at 60 av oss ikke aner om reiseforsikringen vår dekker egenandel på leiebil.

Egenandelsforsikringen er ment å dekke en dyr egenandel hvis leiebilen blir skadet. Usikkerheten rundt avtaler gjør at så mange som én av tre kjøpte en slik tilleggsforsikring sist gang de leide bil – selv om de kanskje ikke trengte det.

- De beste reiseforsikringene dekker egenandel på leiebil. Ta deg tid til å sjekke med forsikringsselskapet ditt før du drar på tur, så slipper du å ende opp med å betale for noe som allerede er dekket. Når du er sliten etter flyturen og barna maser, er det gjerne for sent å sette seg ned å lese vilkårene, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring, til Nettavisen.

- Sjekk vilkårene nøye

Picard i Storebrand forteller at i de fleste henvendelsene selskapet får fra kunder som har bestilt leiebil, mener kunden at leiebilselskapet har trukket mer enn det som var avtalt.

- Det handler da om to ting: At det trekkes beløp i etterkant, for eksempel bøter og bompasseringer, eller at de ikke får den bilen som var avtalt, men ofte en mindre bil.

- Hvis du mener du har blitt lurt, skal du selvsagt klage. Du må først prøve å løse saken med leiebilselskapet før du eventuelt reklamerer til kortselskapet eller banken, fortsetter Picard.

Hun understreker at dersom leiebilfirmaet kan dokumentere kravene, kan som regel ikke banken hjelpe.

- Derfor er det så viktig å sjekke vilkårene nøye. Typiske ting som legges til prisen, kan være tillegg for ekstra sjåfør, GPS i bilen og forsikringer du ofte ikke trenger, som for eksempel fjerning av egenandel eller ekstra tyveriforsikring.

 

Artikkeltags