OSLO: Heldaas har forståelse for at kundene kan reagere på at stasjonene holder samme pris, og at dette kan se mistenkelig ut.

– Det vi gjør er å kjøre rundt for å sjekke alle stasjonene i nabolaget. Dette gjøres flere ganger om dagen på enkelte stasjoner, sier Heldaas.

En ansatt har ingen mulighet til å justere prisen. Dette er noe som skjer i samarbeid mellom daglig leder og selskapets egne prisanalytikere. Dette er folk som holder seg oppdatert på markedet.

Oppgir pris på telefon

Han forteller at de fleste selskapene har bestemt at de ikke oppgir pumpepris på telefon. Statoil åpnet opp for den muligheten i fjor, etter at Konkurransetilsynet sa det var greit.

– Vi har klare regler på dette. Den ansatte må på best mulig måte forsikre seg om at det ikke er en konkurrent som ringer. Alarmklokken går om oppringer ber om både bensin- og dieselpris, forteller direktøren.

Statoil har aldri opplevd at noen av de ansatte på stasjonene har gjort seg skyldig i å avtale pris med konkurrentene. Heldaas kan derfor ikke svare på hva konsekvensen vil være om en ansatte skulle bli «fersket» i en slik handling.

– Det er spesielle mekanismer i markedet. Bare det å ha en åtte meter høy mast som forteller om prisen utenfor inngangsdøren, sier jo sitt, mener han.

– Vi er veldig glad for at konkurransetilsynet er der og fotfølger oss og konkurrentene. De er alltid velkomne, avslutter Heldaas.