Gå til sidens hovedinnhold

Bettina Sandvin i Bane Nor er lei for at de blir oppfattet som arrogante

Bettina Sandvin har kun vært prosjektdirektør for Østre linje og hensettingsanlegg i noen måneder, men hun er helt tydelig på at Bane Nor ikke ønsker å oppfattes som arrogante.

For abonnenter

OSLO: – Jeg synes det er trist at vi ikke oppfattes slik vi ønsker å fremstå, sier hun. – Jobben vår er å bygge jernbane og gjøre det for storsamfunnet. Det medfører ofte store inngrep i naturen og der folk bor. Derfor er det å bygge en jernbane ofte en vanskelig balansegang.

Det var etter Per Kristian Høyums erfaringer med Bane Nor at redaktør Martin Gray skrev en leder om hvordan innbyggere i Kråkstad, Ski og Ås oppfatter Bane Nor.

Da Bane Nor tok kontakt med Per Kristian Høyum før jul, fikk gårdeieren sjokk over hva han ble fortalt. Bane Nor ville bruke jordet hans til deponi, og de trengte å ta jordprøver. Noe Høyum ikke ville gå med på. Det førte til en litt opphetet telefonsamtale, hvor Høyum følte at Bane Nor bare turet frem.

Dessverre er det ikke et enkelttilfelle – en rekke grunneiere i området vårt opplever tilsvarende fremferd, blottet for dialog, men med trumfkortet i baklomma: Vil dere ikke, så blir det statlig regulering. Uansett – Bane Nor vinner.

Redaktør Martin Gray

Prosjektdirektøren forteller videre at det er viktig for Bane Nor å ha en god dialog med både grunneiere, kommune og andre involverte i slike saker.

– Alle skal få en mulighet til å påvirke. Å påvirke betyr ikke alltid å få gjennomslag for sine ønsker, men å føle at man er blitt lyttet til. Det er også derfor slike planprosesser tar så lang tid. Det er jo for at vi skal høre på alle innspillene vi får, forklarer hun.

Les også

Slik skal den nye stasjonsbyen bli i Ski - se skissene her

E18

Selv har hun bakgrunn som ingeniør innen bygg og anlegg, og har jobbet i Statens vegvesen i 30 år før hun kom til Bane Nor 1. oktober i fjor. Et av hennes siste prosjekter i Statens vegvesen var faktisk E18 gjennom Ås og Ski.

– Vi ønsker ikke å bli oppfattet som arrogante. Berørte parter skal møtes med respekt, føle at de blir hørt og føle at innspillene deres blir behandlet på en god måte. I utgangspunktet skal det ikke være noen forskjell på hvordan Statens vegvesen og Bane Nor jobber med berørte parter i sine prosjekter. Men vi skal ta med oss og ta til oss det som kommer frem her, og jobbe for å bli bedre, lover Sandvin.

Hun sier videre at det ikke er vanskelig å forestille seg at det føles dramatisk når store samferdselsprosjekter kommer dit du bor.

– Men vi må gjøre jobben vår, selv om det betyr store endringer for mange.

Åpne møter

For øyeblikket venter Bane Nor på et vedtak i kommunaldepartementet om å kunne sette i gang med planprosessen. Dette vedtaket håper de kommer i løpet av februar. Da vil Bane Nor starte med prosessen i den statlige reguleringen.

– Når vi får dette vedtaket setter vi i gang for fullt. For oss er det viktig å informere om hva som skjer i tiden fremover, og vil holde åpne møter, medvirkningsmøter, oppdatere nettsider jevnlig og sørge for at de som blir berørt enkelt kan komme i kontakt med oss. Vi håper at det videre arbeidet viser oss fra den siden vi ønsker å fremstå, sier Sandvin.

Kommentarer til denne saken