– Dobbeltsporet må ikke bli en forbannelse

Denne broen skaper hodebry og debatt i utbyggingen av dobbeltspor og Ski stasjon. Jernbaneverket ønsker å heve den med to meter, men det vil skape problemer for blant annet bussene. Ski kommune har en alternativ kulvertløsning. Leder for Stortingets transportkomité Knut Arild Hareide (med rødt skjerf) synes ordfører Georg Stub (t.h.) og rådmann Audun Fiskvik (t.v.) hadde gode planer. Det samme synes leder av fylkeskommunens samferdselsutvalg, Lars Salvesen (ved siden av Hareide). ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Denne broen skaper hodebry og debatt i utbyggingen av dobbeltspor og Ski stasjon. Jernbaneverket ønsker å heve den med to meter, men det vil skape problemer for blant annet bussene. Ski kommune har en alternativ kulvertløsning. Leder for Stortingets transportkomité Knut Arild Hareide (med rødt skjerf) synes ordfører Georg Stub (t.h.) og rådmann Audun Fiskvik (t.v.) hadde gode planer. Det samme synes leder av fylkeskommunens samferdselsutvalg, Lars Salvesen (ved siden av Hareide). ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Av
Artikkelen er over 9 år gammel
DEL

SKI: I går formiddag tok ordfører Georg Stub (H) med seg lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), og lederen av fylkeskommunens samferdselsutvalg, Lars Salvesen (KrF), på befaring i Ski sentrum.

– Veldig interessant og nyttig å se hvilke praktiske utfordringer man står overfor når man skal bygge en ny stasjon her, sier Hareide.

I Nasjonal Transportplan ligger Follobanen inne som et prioritert prosjekt med en kostnadsramme 11,6 milliarder.

Pengesekken er det Stortinget som sitter på, og det var derfor viktig for ordfører Stub å gi lederen for transportkomiteen et lokalt syn på prosjektet. Noe av det han var mest opptatt av er hvordan man skal løse utfordringen med broen ved rundkjøringen ved Skeidar. Jernbaneverket ønsker å heve broen to meter, men det gir utfordringer for blant annet busstrafikken.

Kulvertløsning

– Et alternativ er en kulvertløsning. Det er både teknisk og praktisk mulig, men da må det mer til enn det som ligger i dagens budsjett, sa Stub.

Hareide synes Ski kommune har gode forslag til alternative løsninger.

– En kulvertløsning er veldig spennende. Ski er et sted i utvikling og det er viktig å se på alle alternativer, så ikke stedet blir satt tilbake i tid når vi bygger. Det er viktig at man ikke bare faller ned på en forhastet løsning der man må heve både broen og sentrum med to meter, sier han.

– Valgene vi gjør nå, vil få konsekvenser for Ski i 100 år fremover. Derfor er det viktig at dobbeltsporet ikke blir en forbannelse, men noe som gjør at enda flere vil bruke toget. Da må alt henge sammen, sier Salvesen.

Stort potensial

Ski sentrum skal bli både flottere og mer livlig med den nye stasjonen. I jobben med å få næringslivet til å spire i området, spiller Ski Næringsråd og daglig leder Mariann Tveter en sentral. Hun tok derfor med seg de to KrF-erne rundt i næringslivet i Ski etter befaringen med ordføreren.

– Ski skal være et regionssenter i Follo på grunn av samferdselsutbyggingen som skjer her. Vi har blant annet et storsenter med seks millioner besøkende hvert år. Vi må finne ut hvordan vi kan friste dem ut i sentrum, sier Tveter.

Hun forventer at samferdselsinvesteringen på nesten 12 milliarder kroner vil gi avkastning for Ski. Da må man lære av blant andre Asker, Drammen og Lillestrøm.

– Jeg har litt kontakt med Romerike og jeg ser ingen grunn til at ikke Ski skal være på samme nivå. Jeg ser et stort potensial i næringsutviklingen her, sier Salvesen.

Artikkeltags