Raske biler - dyre drømmer

Peugeot 208 GTi (t.v.) møter Ford Fiesta ST til duell.

Peugeot 208 GTi (t.v.) møter Ford Fiesta ST til duell. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Peugeot 208 GTi og Ford Fiesta ST er supert hvis du vil ha en liten og kjapp bil.

DEL

Ford Fiesta ST og Peugeot 208 GTi er begge framoverlente, sportslige, raske og gir mye kjøreglede. Samtidig er de like funksjonelle som grunnmodellene, men har mye mer motorkraft og langt bedre kjøreegenskaper.

Ytelse og komfort

I vår test, kjørt sammen med teamet til bladet BIL, kommer Peugeot 208 GTi best ut. Vi mener den i sum kombinerer ytelser og komfort best.

Baksiden av medaljen er et bilene kun leveres med tre dører, noe som gjør det tungvint å bruke baksetet. Dessuten gjør det norske avgiftssystemet dem rundt 100.000 kroner dyrere enn familievariantene med normal motor.

Vurderer du å kjøpe GT-bil kan det derfor være all grunn til å vente til etter årsskiftet. Dersom statsbudsjettet vedtas i sin nåværende form, går avgiften på 208 GTi ned med 19.396 kroner, mens Fiesta ST lettes for 10.223 avgiftskroner, ifølge avgiftskalkulatoren til BilNorge.no.

Peugeot 208 GTi

Peugeot tilbyr den beste totalpakken av de to. Den har best komfort, men er likevel omtrent like morsom å kjøre som Fiesta ST. 208 GTi skaper nesten avhengighet.

Med 200 hk under panseret går dette virkelig unna. Det viktigste med en så motorsterk bil er likevel ikke å utfordre førerkortet, men den gleden som ligger i å angripe sving etter sving.

Å leve med 208 GTi i hverdagen byr ikke på problemer. Men det krever at hjernen tilkobles før førstegiret legges inn. Navigasjonssystem, cruisekontroll, panorama glasstak og JBL-audioanlegg bedrer trivselen inne i bilen.

Styringen kan med fordel bli enda spissere og girskiftet mer presist.

Ford Fiesta ST

Fiesta ST er venstrefilsbilen for single. ST er klart mest sportslig av testbilene. Vi mistenker Ford for å ha bygd Fiesta ST slik for å gjøre det lettere å konvertere den til rallybil.

Bak rattet i Fiesta ST oppleves hver eneste tur som en fartsprøve i et billøp. Den er stiv og stumpete, men med et utrolig presist girskift og styrepresisjon konkurrentene bare kan drømme om. I Recaro-setene sitter du som skrudd fast.

Men til dagligdags kjøring fungerer alt dette forholdsvis dårlig. Kjøring på brostein, over fartshumper og på dårlig asfalt i byer oppleves nærmest som en lidelse.

Fiesta ST er sånn sett mye mer en bil for spesielt interesserte enn Peugeot GTi.

Artikkeltags