Denne bilen kan bli avgiftsvinner

En omlegging av bilavgiftene med sterkere fokus på forbruk og utslipp vil begunstige Opel Ampera.

En omlegging av bilavgiftene med sterkere fokus på forbruk og utslipp vil begunstige Opel Ampera.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Toll- og avgiftsdirektoratet har sagt nei til å klassifisere Opel Ampera som en elektrisk bil eller hybrid. Men avgiftsendringer er på gang.

DEL

Det gikk ikke Opels vei i første runde med Toll- og avgiftsdirektoratet. Deres storsatsing Ampera ble, vurdert opp mot dagens regelverk, ikke godkjent som elbil, selv om importøren hevder at bilen faktisk er batteridrevet.

Derfor blir bilen avgiftsbelagt som en vanlig personbil.

Ikke hybrid

For direktoratet vil heller ikke klassifisere Ampera som hybrid på linje med Toyota Prius, selv om Ampera har hjelpemotor som trår til når batteriene er i ferd med å gå tomme.

Dermed kan kjøringen kan fortsette som om intet har hendt. Hybridregistrering ville betydd avgiftsfritak for motoreffekten på elmotoren og reduksjon i vektavgiften.

– Vi skulle gjerne sett Ampera klassifisert som elbil, men svaret overrasker oss ikke, sier informasjonssjef Helene A. Formo i Opel Norge til bransjenettstedet BilNytt.no, og fortsetter:

– Ampera er et produkt som det i dag ikke er noen naturlig klasse for. Sånn sett er vi fornøyd med direktoratets svar. Vi vil nå prøve å påvirke politikerne med tanke på en endring av regelverket, sier Formo.

ampera

FORTSATT HÅP: Opel Ampera fotografert under prøvekjøring i fjor. (Foto: Øivind Skar)

Endringer på gang

Toll- og avgiftsdirektoratet har oversendt saken til Finansdepartementet. Og det er her mulighetene ligger.

Finansminister Sigbjørn Johnsen signaliserte allerede ved framleggingen av 2011-budsjettet «en betydelig omlegging av bilavgiftene for å redusere gjennomsnittlig CO2-utslipp». Forslagene er ventet som en del av høstens statsbudsjett.

Det betyr i praksis forsterket fokus på forbruk og utslipp. Dette har allerede ført til prisreduksjoner på biler med lavt utslipp, og derigjennom dramatiske reduksjoner i det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler.

Denne holdningen er gode nyheter for Opel Ampera.

ampera

SPENNING: Det gikk ikke Opels vei i første runde med Toll- og avgiftsdirektoratet. Men et nytt bilavgiftregime kan endre på det.  (Foto: Øivind Skar)

33 gram CO2

Ved flere anledninger har den rødgrønne regjeringen signalisert at de ønsker å dreie bilavgiftene fra å eie til å bruke bilen. En slik omlegging kan inneholde spesialløsninger for biler som Opel Ampera, fordi den er først ute med kostbar, men svært utslippsvennlig, bilteknologi.

Ampera lades på strømnettet og kan under gunstige forhold kjøre 60 til 70 kilometer per oppladning. I offisiell kjøresyklus oppgis utslippet til 33 gram CO2 per kjørt kilometer.

Politikernes problem er å ikke gjøre de miljøgunstige bilene så rimelige at de konkurrerer ut utslippsfrie biler på strøm og hydrogen.

Derfor er neppe siste ord om Ampera sagt. Bilen lanseres i Norge omtrent samtidig med framleggingen av neste års statsbudsjett.

ampera

BENSIN: Ampera har ikke en bensinmotor som trekker hjulene, men en 1,4 liters bensingenerator som produserer strøm til bilens elektriske motor. (Foto: Opel)

Artikkeltags