Slik kommer du deg opp fra grøfta

Det er ikke akkurat noen drømmesituasjon, å miste kontrollen over bilen og havne ute i grøfta. Men det finnes heldigvis flere gode råd som kan få deg opp igjen, uten at du må tilkalle hjelpe. (Illustrasjonsfoto.)

Det er ikke akkurat noen drømmesituasjon, å miste kontrollen over bilen og havne ute i grøfta. Men det finnes heldigvis flere gode råd som kan få deg opp igjen, uten at du må tilkalle hjelpe. (Illustrasjonsfoto.)

Av

Her er rådene som kan få deg opp fra grøfta igjen.

DEL

Årets vinter biter virkelig fra seg, med rekordhøyt snøfall mange steder.

Det gir også skikkelige utfordringer for mange bilister, med både vanskelige og krevende kjøreforhold.

For noen ender det rett og slett i grøfta. Men det trenger ikke være nødvendig å ringe naboen eller etter veihjelp bare fordi du har sklidd av veien. Brooms bilekspert Benny Christensen har noen gode råd:

– Først gjelder det å skuffe snøen bort fra hjulene og gi dem så fri vei som mulig tilbake til veien. Så er det smart å legge noe under hjulene. Enten om du "ofrer" gummimattene fra bilen eller finner granbar eller lignende. Vær særdeles forsiktig med gassen. Det gjelder å holde lavt turtall og unngå at hjulene spinner. Begynner de å gjøre det, graver du deg fort enda lenger ned. Strø gjerne med sand eller grus i sporene hvis du har det tilgjengelig, sier Benny.

Gynging

Gynging er også et godt, gammel triks.

– Kjør litt forover, litt bakover og litt forover igjen. Her må du bruke gass, kløtsj og gir med presisjon. Med litt flaks, er du plutselig oppe, sier Broom-Benny.

Det er kjempeviktig å ha litt tyngde over drivhjulene. Få gjerne noen til å sette seg på panseret (forhjulsdrevet bil) eller i bagasjeromsåpningen (hvis bakhjulsdrift). Det kan hjelpe mye.

Sokk og kjetting

Det er også mulig å kjøpe inn litt utstyr som gjør det lettere å komme seg fram i snøkavet:

Dekkrensk bedrer grepet, det samme gjør klister. Generell rengjøring av dekkene bedrer grep og kjøreegenskaper – men det er naturligvis ingen vidunderkur om du sitter skikkelig fast

Det finnes også ulike typer kjetting, enten det er tekstilbasert eller vanlig av jern. Mer og mer vanlig er dessuten såkalt autosock blitt.

Koble fra ESP

Moderne biler har jo også ganske avanserte antispinn og antisladdsystemer. Men noen ganger er det faktisk greit å slå dem av.

Ved å koble fra ESP kan en i enkelte tilfeller, som bratte bakker, utnytte kreftene bedre enn når systemet er på.

– Her er det bare å sjekke hvordan systemet fungerer og hvor mye du kan slå av. Det er også lurt å teste litt på egen hånd, et egnet sted, for å se hvordan bilen reagerer når du ikke har så mye elektronisk hjelp. Dette kan plutselig være forskjellen på å stå fast, eller komme seg opp igjen, sier Benny.

Artikkeltags