Trafikken i Oslo synker, men tusenvis viste sin motstand mot bompengeøkningen

Oslo  20171101.
Rundt 4000 mennesker var møtt fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Oslo 20171101. Rundt 4000 mennesker var møtt fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Færre kjører i rushtida i Oslo, en måned etter at bomprisene økte morgen og ettermiddag.

DEL

OSLO: 1. oktober ble prisene i bomstasjonene i Oslo satt opp, og det ble innført ekstra avgift for passering i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

Tall fra Fjellinjen viser at trafikken er redusert med 5,3 prosent i rushtiden om morgenen i oktober, sammenlignet med oktober i fjor.

Til gjengjeld ser det ut til at flere velger å kjøre ekstra tidlig, før rushtidsavgiften trer i kraft. Trafikken har økt med 6,4 prosent i halvtimen mellom klokka 6 og 6.30.

Totalt har trafikken gjennom bomstasjonene blitt redusert med 4,4 prosent etter at de tids- og miljødifferensierte takstene ble innført for en måned siden.

Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden på hverdager mellom klokka 6.30 og 9 og på ettermiddagen mellom klokka 15 og 17. Utenfor rushtiden, i helger, helligdager og i juli er prisen 44 kroner for bensinbiler og 49 for dieselbiler per passering.

Demonstrerte mot økningen

Fra 2019 er det planlagt omtrent 60 nye bomstasjoner i Oslo. Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

Onsdag ettermiddag var det demonstrasjon mot bompengeøkningen i Oslo.

Aksjonen startet foran Oslo rådhus klokka 16 og fortsatte mot Stortinget. Politiet på stedet anslår at rundt 3.000 mennesker møtte opp.

Miljøfartsgrensen er på plass igjen

For bilførere i Oslo-området er det også verdt å merke seg at miljøfartsgrensa innføres igjen fra 1. november. Da settes fartsgrensen ned flere steder for å redusere mengden svevestøv som produseres og virvles opp.

– Selv en så liten fartsendring gir en målbar effekt på luftkvaliteten i Oslo. Miljøfartsgrensa vil under normale forhold bidra til fem færre døgn der grenseverdien av svevestøv overskrides. Vanligvis er det mer enn 20 døgn som overskrider dette nivået, mens lovverket tillater 30, sier Ida Nossen, fagansvarlig for luftkvalitet i Statens vegvesen Region øst.

Artikkeltags