Vil teppelegge Oslo med nye bomstasjoner

Om et par år kan du måtte passere tre slike på vei inn mot Oslo.

Om et par år kan du måtte passere tre slike på vei inn mot Oslo. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Pendler du til Oslo, kan du i løpet av 2019 risikere å måtte passere gjennom tre bomstasjoner på vei inn mot sentrum av hovedstaden.

DEL

FOLLO: Partene skal forhandle om de nye bommene i trinn 2 i vår. Innen 1. april skal Oslopakke 3-sekretariatet legge fram et konkret forslag til plassering og takster i hver bom, ifølge NRK.

Staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune ble i Oslopakke 3-avtalen i fjor enige om at det på sikt skulle skvises mere bompenger ut av bilistene som ferdes i Oslos gater.

Oslopakke 3 har en totalramme på 126 milliarder kroner til kollektivtiltak, og når 73,6 av dem skal komme fra bomringer må flere bilister bidra.

Sekretariatet jobber med flere varianter. NRK har fått tilgang til den første foreløpige skissen som ble presentert for politikerne tidligere i februar:

  • Dagens bomring beholdes i øst og sør, men flyttes lenger vestover i vest.
  • Det innføres en ny, indre bomring langs ring 2.
  • Den indre bomringen får en arm nordøstover via Sinsen slik at trafikk mellom øst og vest, blant annet på ring 2, må betale.
  • Den indre ringen får samme takster som den gamle bomringen.
  • Det legges opp til at det skal være mulig å kjøre gjennom Operatunnelen uten å betale i den indre ringen.
  • Det innføres nye bommer på bygrensa mot Romerike og Follo, slik det har vært mot Bærum siden 2008.
  • Bygrensebommene får halve takster.
  • Det blir 20 prosent brikkerabatt for lette kjøretøy, men ingen brikkerabatt for tunge kjøretøy.

Det jobbes med ulike rabattordninger, som gjør at bilister fra Follo skal slippe å måtte betale en drøy hundrelapp for en tur til Oslo.

Uten andre rabatter enn brikkerabatten må en bilist som kjører gjennom tre bomringer ut med 116 kroner, ifølge NRKs beregninger.

Artikkeltags