ØSTFOLDBANEN/FOLLOBANEN: Politiet skrev 08.41 at det brant i et teknisk rom tilhørerende jernbanen, hvilket medførte at all trafikk ved stasjonen ville være stengt på ubestemt tid.
– Det er i nærheten av Ski stasjon. Det er stengt for togtrafikk på Østfoldbanen, bekreftet Vys pressevakt, Åge-Christoffer Lundeby til ØB.
Pressevakt i Bane Nor, Gunnar Børset, fortalte 09.30 til ØB at det brant i et koblingshus, som ligger et par hundre meter nord for Ski stasjon.
– Brannen er slukket, men brannvesenet er der fremdeles for å sikre stedet. Vi vet ikke hvor langt unna vi er å kunne åpne igjen, fortsatte Børset.
Bane Nor skriver 13.37 at Østfoldbanen «kun» var stengt i Follobanetunnelen mellom Oslo S og Ski, og at noen tog kjører Østfoldbanen. Tidligere mandag var banen stengt mellom Rakkestad og Ski, i tillegg til at Østfoldbanen inn mot Oslo var fullstendig stengt. Mandag ettermiddag skrev ØB at trafikken var igang igjen på Follobanen, men det medfører ikke riktighet.
Buss for tog
Flere togavganger ble innstilt mandag morgen og utover dagen, og det ble også satt opp buss for tog for flere avganger. Vy opplyste imidlertid at det var få busser tilgjengelig, og at man burde vurdere andre alternativer.
– Vi har fått noen busser på plass, men når togtrafikken er stengt, og folk skal til Ski, Ås, Kråkstad og Oslo, så er jo behovet for busser nesten umettelig. Så det beste hadde jo vært om togene kunne gå igjen, sa Lundeby i Vy til ØB.
Returnerte til hjemmekontoret
Pendler Tormod Malvin Sæther var på vei inn til Oslo fra Skotbu da han ble rammet av togproblemene.
Da toget han satt på hadde stått cirka en times tid og ventet ved Kråkstad stasjon, ble de tatt igjen av et annet tog. Dette toget skulle kjøre tilbake til Mysen.
Sæther sier at noen av passasjerene på toget ved Kråkstad satte seg på Mysen-toget i håp om at de fra Mysen kunne komme seg raskere til Oslo enn ved å vente på en buss for toget på Kråkstad.
Pendleren forteller videre at han i dag valgte droppe turen til Oslo, og heller ta arbeidsdagen fra hjemmekontoret.
Flere problemer
Men det har ikke vært det eneste problemet på Østfoldbanen denne morgenen.
Bane Nor skrev 06.46 at linjene R21, RE20, R22 og R23 var rammet av forsinkelser og innstillinger grunnet strømproblemer i Follotunnelen. Klokken 06.54 oppdaterte de meldingen, og skrev at strømproblemene var fikset, men at man fortsatt måtte regne med forsinkelser på linjen.
Klokken 07.55 skrev Bane Nor også at det var forsinkelser ved Oslo S for Østfoldbanen, Drammensbanen og Askerbanen grunnet sikkerhetshensyn. Kort tid etter at situasjonen var avverget, meldte de at det er forsinkelser på samme sted på grunn av en jordfeil.
Feil på sporveksel ved Moss
Bane Nor skrev mandag morgen også at det var forsinkelser ved Moss, på grunn av en feil på en sporveksel. Linje R21 ble berørt av denne feilen. Klokken 08.25 meldte de at feilen var rettet.
Tung start
Follobanen har hatt en tung start etter åpningen av den nye tunnelen. Tallene viser 166 forsinkede tog, 31,1 forsinkelsestimer og totalt 146 avganger som var helt eller delvis innstilt på sine fire første dager, skriver Bygg.no.
Konserndirektør for drift og teknologi, Sverre Kjenne i Bane Nor, sier utfordringene i stor grad ligger utenfor den nye Blixtunnelen på Follobanen. Han peker på onsdagens avsporing av et tog mellom Ski og Kråkstad, en trøblete sporveksel på Oslo S og hendelsen i Romeriksporten som noen av forstyrrelsene som har ført til en trøblete oppstartsuke for Follobanen.
– Det har vært en uke som har vært dårlig for jernbanedriften i området, og det beklager vi. Men vi vurderer ikke driften av jernbanen ut fra fire dager. Jeg håper vi kommer sterkere tilbake, sier Kjenne til NTB.
Dette er noen av forsinkelsene nevnt i Østlandets Blad den siste tiden:
Nok en dag med forsinkelser på Follobanen
Ny dag med store problemer i togtrafikken – signalfeil på Follobanen
Forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen – men trafikken går
Signalfeil på Follobanen – alle tog mellom Oslo, Ski og Østfold rammet