Destruktiv trafikkpolitikk

SKAPER DEBATT: Arbeidene med å fjerne busslommene i Sønsterudveien som nå er igangsatt, skaper mye debatt i lokalsamfunnet på Sofiemur.

SKAPER DEBATT: Arbeidene med å fjerne busslommene i Sønsterudveien som nå er igangsatt, skaper mye debatt i lokalsamfunnet på Sofiemur. Foto:

Av
DEL

LeserbrevMyndigheters oppgave bør være å gjøre hverdagen best mulig for innbyggerne. I Norge er vi vant til at avgjørelser tas med fornuft, i åpenhet, og med hensyn til berørte.

I samferdselspolitikken brer det seg nå en autoritær holdning, der det er om å gjøre å lage flest mulig hindre for folk og næringer som er avhengige av bil for å komme smidig fram i hverdagen.

Nedlegging av busslommer til fordel for kantstopp midt i veibanen er uttrykk for dette. 8. november kunne ØB melde om dette i Sønsterudveien i Oppegård, et arbeid som altså startet to dager før. Uten noen prosess som trafikantene har fått med seg på forhånd.

Det henvises til et vedtak i Akershus fylkeskommune. Hvem? Når? Hvorfor?

Det er jo åpenbart at bussene vil tjene minimalt av tid på å slippe å svinge av fra kjørebanen, for å svinge inn igjen, med forkjørsrett, etter at folk er gått av og på. Derimot tvinges biler som kommer bak bussen til å vente. Mange vil åpenbart ta sjansen på å kjøre forbi. Andre vil velge alternative ruter, for eksempel gjennom boliggater.

Dette tiltaket har ingenting med miljø, klima eller trafikksikkerhet å gjøre. Muligens noen kostnader for Statens Vegvesen. Det er bare egnet til å skape irritasjon og motstand.

Hvis dette er et politisk vedtak, må de som står bak det vise ansikt, og stå i en åpen debatt om denne idiotien. Hvis det er administrativt, er det enda verre.

For en tid siden var det noen i Statens Vegvesen som fikk for seg at malte fotgjengeroverganger burde fjernes, fordi de skapte ”falsk trygghet”. Nå må noen snart holde denne etaten i ørene før den får gjort enda mer ugagn.

Eventuelle politikere som mener miljøsaken er tjent med slik destruktiv politikk, bør få seg en smell ved neste korsvei.

Atle Hagtun, Ski

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags