Dyr fortetting i Follo

Kompakt utbygging i en stasjonsby i Follo

Kompakt utbygging i en stasjonsby i Follo Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bjørn Kløvstad, Nordre Follo Høyre, har i ØB innlegget «Nordre Follo en vinner». Han imøtegå innlegget «Nordre Follo – en sentraliseringsversting», fra SP-politikere i Nordre Follo. Kløvstad skriver «Vi vet at vi får økte kostnader i årene fremover. Vi vet også at vi har stort etterslep på vedlikehold av offentlige bygg.

Vi vet også at vi må gjøre store investeringer i nye bygg i årene fremover.» … «Nedgangen i inntektene ser ut til både å ha kortsiktig effekt og en langsiktig effekt.» … «Vi ser at vi får store og kostbare oppgaver i fremtiden som må finansieres». Alle disse problemene som Kløvstad nevner, skyldes sentralisering og lokal vekstpolitikk som Høyre står for. Rådmannen i Ås har sagt at det tar 10 år før en kommune får mer fra en innflytter enn det innflytteren koster kommunen. Med Høyres politikk med reduserte inntekter og økte utgifter for det offentlige, vil det ta enda lenger tid.

Tor Anders Østby med flere i Sp, skriver i sitt innlegg at folketallet i Norge vokste i fjor med nærmere 40.000, av de 2/3 innvandrere og 1/3 fra flere fødte enn døde. I dag vet vi at veksten blir mindre, kanskje en reduksjon. Allerede før korona og økonomisk krise var det en sterk nedgang i antall fødte. I samme retning trekker videre satsing på kompakt blokkbebyggelse. En nedgang fra 0,67 til 0,50 barn per kvinne, gir 9.000 færre barn per år.

Med en politikk som nærmer seg den i USA, kan vi som i USA, få redusert levealder på grunn av større dødelig hos de ressurssvake. Med en svekket norsk krone reiser fremmedarbeidere hjem og færre kommer til Norge. Nedgang i folketall gir forfall i fraflyttingskommuner. Enda verre bli det for «tilflyttingskommuner», uten en befolkningsøkning som kan dekke de ekstra utgiftene som Kløvstad påpeker at de får. De risikerer å bli Robak kommuner, satt under økonomi styring fra Staten.

I Ås har for eksempel foreldre og lærere som vil barna det beste, fått vedtatt en skole i stasjonsbyen med fire klasser på hvert trinn, selv om det i overskuelig fremtid ikke blir behov for mer enn to. 20 år gamle skolebygg som rammer inn skolegården, blir erstatte med en gigant for mange hundre millioner midt på skolegården, ideell for mobbere og uvedkommende.

Slike eksempler blir det mange av i kompakte stasjonsbyer. Store gevinster til utbyggere og eiere av tomter, gjør det så dyrt at det ikke blir råd til hager med grønsaker, bær og frukt på takene til nybygg. Vi risikerer at det heller ikke blir midler til opparbeiding av trivelige områder utenfor husene eller styrking av helse og sosialsektoren. Vi må forvente samme utvikling som i Sverige med trivelig og dyre renoverte boliger i sentrum av store byer og rimelige boliger for de mindre rike i kompakte drabantbyer rundt jernbanestasjoner. Derfor kan kommuner med Østfoldbanen og Follobanen til 57 milliarder kroner, få ytterligere svekket økonomi. Koronakrisen har vist at det vi trenger er måtehold, beredskap, selvforsyning og solidaritet.

Trygve Roll-Hansen, Samfunnsgeograf, Ås tettsted

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags