El-buss fremfor el-bil

FLEST LADEPUNKT: Flest ladepunkt i Follo er det Oppegård kommune som har. I Nygårdskrysset på Vinterbro finnes det hele tretten ladepunkt.

FLEST LADEPUNKT: Flest ladepunkt i Follo er det Oppegård kommune som har. I Nygårdskrysset på Vinterbro finnes det hele tretten ladepunkt. Foto:

Av

Det bør bygges ut et el-bussnett som dekker de fleste reisebehov, korte og lange, både med hensyn på tid og sted, mener innsender av dette debattinnlegget.

DEL

Pål Jensen spør i ØB «Bør Ski subsidiere el-bilkjøring?».

Han påpeker at det i Norge er et økende antall fattige og at det er bedre å subsidiere dem enn el-bilkjøring. Han nevner ikke hvordan.

Det oppnås ved å gi mindre til de som kjører el-bil og mer til el-buss, el-båt, sykkel og gange for alle. 

Bør bygges elbuss-nett

Det bør bygges ut et el-bussnett som dekker de fleste reisebehov, korte og lange, både med hensyn på tid og sted. Det krever enkel og attraktiv overgang mellom busser, der bussruter krysser hverandre.

Det bør samarbeides om en busstasjon på Vinterbro med venterom, toalett og kiosk. Med et dekkende finmasket nett av busser får alle et bedre transporttilbud og redusert behov for egen bil. Egen bil er kostbar, krever mer vei og areal til parkering.

Ett finmasket kollektivnett vil være et vesentlig bidrag til likestilling og velferd for alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags