Bør Ski subsidiere elbilkjøring?

LADING TIL DEBATT: Innsender mener det bør vurderes å bruke skattebetalernes penger på annet enn å finansiere elbil-lading.

LADING TIL DEBATT: Innsender mener det bør vurderes å bruke skattebetalernes penger på annet enn å finansiere elbil-lading. Foto:

Av

Skattebetalernes penger bør heller brukes til å hjelpe dem enn til å subsidiere enda mer bilkjøring.

DEL

Et elbilopplegg i et borettslag eller sameie kan koste flere hundre tusen, men Ski kommune subsidierer slike opplegg. Denne delen av budsjettet er riktignok allerede sprengt, etter at kommunen har sponset fem slike ladestasjoner.

Det spørs om dette er riktig bruk av skattebetalernes penger. Elbiler bør ha lavere avgifter – f.eks. lavere bomavgifter – enn eksosbiler fordi de ikke slipper ut eksos, og fordi de gir litt mindre støy (dekkstøy forårsaker mesteparten av støyen fra biler, særlig lette biler). Men det krever minst like mye energi og skaper minst like mye forurensninger å produsere en elbil som en eksosbil av samme type. Også elbiler virvler opp svevestøv, og de bidrar til slitasjen på veiene – som gjør at biltrafikken produserer nesten like mye mikroplast som alle andre kilder til sammen. Veier, parkeringsplasser osv. krever veldige og verdifulle arealer enten bilene som kjører der er elektriske eller ikke.

Elbiler utnytter riktignok energien bedre så lenge de går på fornybar kraft. Forbrenningsmotorer har nemlig lav virkningsgrad, sjelden over 35 %. Men får vi et tørrår, som vi ser ut til å få, må en større del av strømforbruket baseres på importert kullkraft. Da blir virkningsgraden like lav for en elbil som for en eksosbil, og kullkraften er heller ikke spesielt miljøvennlig.

I Norge lever folk flest godt – for ikke si vasser i penger i et av verdens rikeste land. Men også Norge har et voksende antall fattige, særlig blant enslige forsørgere, samt minstepensjonister uten tilleggspensjon. Mange av dem har langt fra råd til noen bil, hverken med eller uten eksosrør. Skattebetalernes penger bør heller brukes til å hjelpe dem enn til å subsidiere enda mer bilkjøring.

Pål Jensen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags