Om Follobanen: «Det er mulig jeg er naiv»

HOVEDSTADEN: Condotte arbeidet med Follobanens spor ved Oslo S før kontrakten ble sagt opp i fjor.

HOVEDSTADEN: Condotte arbeidet med Follobanens spor ved Oslo S før kontrakten ble sagt opp i fjor. Foto:

Av
DEL

MeningerDet ble for noen uker siden klart at Follobanens åpning blir utsatt. I forbindelse med den bebudede utsettelsen er Bane NOR tydelig på at ekstra byggetid i sin helhet skyldes problemene med Condotte. (Den italienske entreprenøren som er under konkursbeskyttelse.) Den delen av prosjektet Condotte skulle stått for utgjør rundt 2 kilometer, omtrent 10 % av den totale lengden. Bane NOR hevder at det ikke vil være mulig å bygge raskere, selv om de skulle få flere ressurser. Det betyr at prosjektet blir ferdig ett år forsinket, til desember 2022. Dette fremkom på pressekonferansen Bane NOR innkalte til 24.1.2019.

LES OGSÅ: Utsetter åpningen av Follobanen med ett år til desember 2022

På konferansen, hvor hele prosjektet ble presentert, ble det vist til noen milepæler. Den sentrale etter mitt syn, er knyttet til arbeidet som omfattes av Condotte-kontraktene. Det ble sagt at dette arbeidet skal være ferdig i løpet av 2019, og at det deretter vil være behov for ca. 1,5 år med jernbaneteknisk arbeid. Hvorfor det da skal ta tre år å ferdigstille strekningen virker underlig. Deler av «Condotte-strekningen» skal tas i bruk sommeren 2021. Det er det nye inngående sporet for Østfoldbanen (tunnel fra like nord for Bekkelagstunnelen, direkte til Oslo S.) Det siste stykket inn mot Oslo S går det i samme korridor som sporene for Follobanen. Å fullføre disse skal altså ta ytterligere 1,5 år. Det er mulig jeg er naiv, men at det ikke skal være umulig å jobbe parallelt med disse sporene (helt eller delvis), forstår jeg helt enkelt ikke.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags