Hurra for el-bysykkelordningen

ENGASJERT: Innsender ser frem til å teste el-sykler, men på bildet er innsenders egen ikke-elektriske sykkel. Er du engasjert i saken? Gå inn på oblad.no/debatt

ENGASJERT: Innsender ser frem til å teste el-sykler, men på bildet er innsenders egen ikke-elektriske sykkel. Er du engasjert i saken? Gå inn på oblad.no/debatt Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg er kjempeglad for at en del av Nordre Follos innbyggere nå har mulighet til å velge el-bysykkel som transportmiddel. Jeg mener likevel at vi burde ha gått et skritt videre for å gjøre dette til en viktig brikke i arbeidet for en grønnere fremtid.

Veldig gøy å se at Nordre Follo har fått helt nye El-bysykler på plass! Flott at innbyggere som ikke kan eller ønsker å eie sin egen el-sykkel kan velge et bærekraftig alternativ for å komme seg fra sted til sted, slik at bil kanskje ikke blir førstevalget like ofte som i dag.

Dette er et gode selv om det er lett å se av debatten at det er rom for spørsmål: I gamle Oppegård har det vært reaksjoner på at bare Ski får tilbudet. I Ski har reaksjonene dreid seg om det begrensede antall punkter, og endelig er det reaksjoner som gjelder pengebruk.
Som ny kommunestyrerepresentant etter at vi ble Nordre Follo har jeg ikke selv vært del av beslutningene som ble gjort i Ski eller Oppegård i denne saken mellom 2017 og 2020, men med hjelp av gode kolleger fra begge steder ser jeg at de to kommunene allerede i 2017 var enige om at en el-bysykkelordning var et gode man ønsket å satse på. Ski var først ute med konkret planlegging, og Oppegård besluttet innføring av ordningen, men ønsket å avvente sin planlegging til Ski hadde kommet lenger.

I arbeidet på begge sider lå en intensjon om at el-bysykkel på sikt kunne benyttes i transport mellom kommunene, der det rent faktisk er mye reiser daglig. Intensjonen om videreføring har hele tiden ligget fast, og el-bysykkelordningen ligger fortsatt som et tiltak i Nordre Follos arbeid. Arbeidet med ordningen, herunder å definere punkter for utplassering av e-sykler basert på innbyggernes behov, utføres i dag av administrasjonen.

I Høyre ønsker vi at politikken skal gjøre det enkelt for hver og en av oss å gjøre miljøvennlige valg i det daglige. Det er her viktig å huske at vi bor i en kommune der transport utgjør den største utslippskilden av klimagasser. Tiltakene er derfor nødvendige som del av vårt arbeid med bærekraftig utvikling som vi støtter fullt ut.

Når jeg likevel mener at ordningen kunne ha vært bedre, er det nødvendig å vise til at el-sykkelordningen i dag har en kostnad som ligger i budsjettet. Vi ønsker oss et samfunn som utvikler seg i bærekraftig retning, og for å få det til er det helt vesentlig at vi faktisk kan bære økonomien. Høyre ønsker seg løsninger for å sikre finansiering som ikke spiser seg inn i kommunens økonomi, og som ikke bruker av administrasjonens ressurser. Det er ingen hemmelighet at vi i Høyre ville ha foretrukket privat etablering og finansiering av el-bysykkelordningen, og at det var dette Høyre i Ski gikk inn for. Privat finansiering ville gitt mulighet for utrulling i hele kommunen allerede nå, fritatt administrasjonen for arbeid, og lettet kommunens budsjett.

Vi vil at de gode og bærekraftige løsningene som innføres også har en bærekraftig finansiering, slik at miljøvennlige løsninger ikke må stilles opp mot andre gode formål, og dermed risikere å tape. Bare slik vil vi lykkes i arbeidet mot en grønnere fremtid.

Sara Habberstad, Kommunestyrerepresentant, Nordre Follo Høyre, Greverud

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags