Hvem skal skjerpe seg?

Skjerp deg: Bussjåføførene må skjerpe seg, og ta litt mer hensyn til passassjerene, mener innsenderen.  FOTO: ESKILD GAUSEMEL BERGE

Skjerp deg: Bussjåføførene må skjerpe seg, og ta litt mer hensyn til passassjerene, mener innsenderen. FOTO: ESKILD GAUSEMEL BERGE

Av
DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Østlandets Blad i en hel måned for KUN 1 kr!

LeserbrevHvorfor er noen bussjåfører så stresset?

Vil begynne med å si at jeg ønsker at sjåførene skal få tilbake den roen de hadde før anbud satte inn i begynnelsen av 2000-tallet. Men anbud, med sine krav, gjør det stadig vanskeligere for oss bussjåfører. 

Før anbud satte inn sørget busselskapene for at sjåførene greide å gjennomføre arbeidsdagen på en god måte. De sørget for matpauser i kantiner sammen med kollegaer hvor det ble utvekslet tips og erfaringer i sosiale lag. Flere selskaper sørget for gode toalettforhold med vannklosett på endeholdeplassene, og ikke minst tid til å bruke det. Vi fikk være med på et godt samarbeid om hva slags busser som egnet seg best og med hvilket utstyr. Og vi fikk påvirke skiftene til det beste for sjåførene, som igjen førte til det beste for passasjerene. Vi hadde også større muligheter til å gjøre våre egne vurderinger ute på rutene.

Anbud kunne ha ivaretatt mye av dette hvis kravet om arbeidsmiljø for sjåfører, som også ville ha gavnet kundene, hadde hatt størst fokus. Men i stedet er det gode, les effektive, skiftplaner, miljø og pris som har fokus. Flere sjåfører sliter nå med at de har få eller ingen muligheter til å komme seg på et toalett i løpet av flere timer. Flere oppdragsgivere har i anbudsbeskrivelsen gebyrer for avganger som f.eks. kjører mer enn 1 minutt for sent fra startholdeplass. Flere passasjerer har kanskje merket at det umulig kan være slik siden det finnes mange eksempler på at bussavgangene ikke starter i tide. Noe som sjåfører også irriterer seg over siden dette kunne ha vært en mulighet for å få bedre skift. Ser at det klages mer og mer på bussjåførene, men hva med de som har ansvaret for bussjåførenes ve og vel?

Vil oppfordre dere lesere til å gå inn på bussmagasinet.no. Hvordan fenger følgende overskrifter: "Lytter ikke til sjåførene – syv busser mistet hjulet", "Overgrep mot meg som verneombud" Eller denne, hentet fra Adresseavisen: "Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt."

Hvordan kan man forvente god service av sjåfører ingen vil lytte til?


Øyvind Selnes

Bussjåfør og NTF-tillitsvalgt.

Bødalen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags