Ja til Kroer skole!

«Ja til Kroer skole» sier, fra venstre: Ole Jørgen Skatter, Anne Bjerke, Sunniva Kjønniksen, Rikke Gundersen, Nina Chr. Gundersen og Øystein Larsen.
Foto: Bonsak Hammeraas

«Ja til Kroer skole» sier, fra venstre: Ole Jørgen Skatter, Anne Bjerke, Sunniva Kjønniksen, Rikke Gundersen, Nina Chr. Gundersen og Øystein Larsen. Foto: Bonsak Hammeraas

Av

Det viktigste for en barneskoleelev er vel neppe å ha et enormt nettverk med bekjentskaper, men å ha gode venner slik at man føler seg trygg på skolen, skoleveien og etter skoletid.

DEL

I våres sendte Ås kommune ut et høringsnotat i forbindelse med forslaget om nedleggelse av Kroer skole.

Her hevdes det at ”strukturelle forhold kan bli til hinder for gode overganger barneskole-ungdomsskole” dersom Kroer skole består slik den er i dag.

Videre hevdes det, stadig uten (faglige) referanser, at ”et større skolemiljø for både elever og ansatte ansees som en endring til det positive”, og at ”en større arena for å knytte bekjentskap og vennskap kan ha positiv effekt for elevenes trivsel og motivasjon”.

Vår erfaring

Vår erfaring tilsier det motsatte! Kroer skole er en mellomstor skole som absolutt er stor nok til å knytte tilstrekkelig bekjentskaper og til å få gode klassekamerater. Det viktigste for en barneskoleelev er vel neppe å ha et enormt nettverk med bekjentskaper, men å ha gode venner slik at man føler seg trygg på skolen, skoleveien og etter skoletid.

Lader opp til storslått folkemøte for å beholde Kroer Skole (krever innlogging)

Majoriteten av elevene i vår klasse deltok også på aktiviteter etter skoletid i Ås, og skapte på den måten et sosialt nettverk utenfor skolen. Et stort sosialt nettverk kan, for noen, være en viktig faktor for trivsel generelt, men det trenger ikke være en viktig faktor for trivsel på skolen og i skoletiden.

Vi kan heller ikke se at det utgjør noen særskilt positiv påvirkning på læringsmiljøet, heller tvert om. At klassen vår gjennom hele barneskolen hadde et godt samhold, gjorde at vi følte oss trygge i klasserommet og på hverandre. Det var et miljø der vi følte oss trygge på oss selv, trygge nok til å alltid stille de dumme spørsmålene og trygge nok til å utfordre oss selv. Det er antageligvis mange som trives like godt i store klasser og i et større miljø, men det er samtidig veldig viktig å respektere at det ikke er det eneste riktige når det kommer til ”barnets beste”.

En positiv opplevelse

Å begynne på Ås ungdomsskole var for oss en positiv opplevelse. Det var spennende å skulle begynne på ungdomsskolen med nytt faglig påfyll, karakterer og ikke minst nye mennesker.  Den faglige overgangen var ikke noe problem.

Vi hadde et faglig solid utgangspunkt fra barneskolen. Det var også morsomt å kunne bli kjent med nye mennesker fra andre steder i Ås, samtidig som vi visste at vi hadde de gode vennene fra Kroer.

Vi synes det er synd at argumenter basert på et feilaktig bilde av våre opplevelser som elever ved Kroer skole skal bli brukt som støtte for et forslag om nedleggelse av en velfungerende skole som gir elevene alt de trenger, både sosialt og faglig.

Av Sunniva Kjønniksen (23) og Anne Hjørnegård Bjerke (23), tidligere elever ved Kroer skole

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags