Å velge et nytt tunnelløp vil være et feilgrep

Brannmannskap ved det utbrente vraket av lastebilen i Oslofjordtunnelen.

Brannmannskap ved det utbrente vraket av lastebilen i Oslofjordtunnelen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vi kan ikke gamble med liv, skriver ØB-redaktør Martin Gray i denne lederen.

DEL

LederBrannene i Oslofjordtunnelen de siste ukene har igjen aktualisert debatten om bro eller nytt tunnelløp under fjorden, når kapasiteten skal utbedres.

Etter fredagens skrekkbrann er tunnelen stengt i flere uker. Det er en tid som beslutningstagere bør bruke til å vurdere fremtidens fjordkryssing.

Oslofjordtunnelen er i utgangspunktet ikke farlig. Ikke er den overdrevent bratt heller – det er mange andre steder i Norge der trailere passerer som er både brattere og lengre. Men kombinasjonen lang nedoverbakke rett inn i en bratt oppoverbakke, er krevende for mange.

Blant annet reises det kritikk mot utenlandske yrkessjåfører, som i det daglige er vant til å kjøre relativt flate strekninger på kontinentet. Med et betydelig tidspress på seg fra arbeidsgivere, presses farten opp. Uten utstyr tilpasset nordiske forhold går bremsene varme, og brannen er i gang.

Hvert år stenges Oslofjordtunnelen rundt 300 ganger. Den er mildt sagt ustabil som krysningspunkt. 20 millioner kroner i året er de rene utgiftene til berging og påfølgende vedlikehold, mens samfunnskostnaden av at folk og gods ikke kommer frem i tide, er betydelig høyere.

Men det er sikkerheten som må veie tyngst, når fremtidig løsning skal velges. Det er som ordfører i Ski, Tuva Moflag, sier: Vi kan ikke gamble med liv.

«Ingen» vil ha en ny tunnel. Statens vegvesen innstiller på bro. Yrkessjåførene vil ha bro. De som er avhengige av tunnelen til daglig transport vil ha bro. Politikere på begge sider av fjorden vil ha bro. Men i Nasjonal Transportplan (NTP) som ble lagt frem i april, er det satt av 4,5 milliarder kroner til nytt tunnelløp. For partiene på Stortinget er det viktig å huske at NTP kun er en innstilling – et forslag.

Det er de som bestemmer – også om man skal velge noe annet. Og når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpner for at man kan komme til en annen konklusjon før sommeren, så er det en diskusjon vi forventer Stortinget tar.

Akkurat som vi tror man til slutt faller ned på det beste alternativet for fremtiden: Bro.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags