Stopp støyen, ikke moroa!

Edsvoren støymotstander, men ingen gledesdreper.

Edsvoren støymotstander, men ingen gledesdreper. Foto:

Av

Det er nye tider i motorsporten. Kan motocrossbanen i Assurdalen bli landets første helelektriske?

DEL

LeserbrevRallycross-VM vil fra neste år kjøres med kun elektriske biler og selveste Petter Solberg jubler. Det blir bedre biler og mer familievennlig, sier han.

Etter 20 års prosess er motocrossbanen i Assurdalen formelt vedtatt. Avgjørelsen var fattet for lengst og godkjenningene i orden. Å snu på det tidspunktet Høyre plutselig la opp til ville vært elendig politisk håndverk, enten det var støyen eller økonomi som var motivasjonen. Likevel deler jeg bekymringen for støyproblemet som flere har reist, ikke minst Birger Løvland.

Det er mye positivt å si om motorsport. Én ting er at de få gangene jeg selv setter meg i en gokart eller på en firhjuling er kilder til ekstatiske øyeblikk. En mye viktigere ting er at jeg har møtt så mange ungdommer som med lysende øyne forteller om hva motorsporten betyr for dem. Få idretter bidrar mer til at ungdom som virkelig leter etter mening, finner nettopp det.

Som miljøengasjert innbygger og politiker, deriblant edsvoren støymotstander på Taraldrud og skytebanene på Kurud, er jeg brennende opptatt av at mennesker og natur skal skjermes for støyplager. Finner man ikke balansen mellom den som er kilden til støy og den som utsettes for den, må hensynet til den støyutsatte veie tyngst. Dét er grunnen til at skytebanene på Kurud skulle vært stengt for lengst, og for at vi skal stå på barrikadene når vi får se, det vil si høre, konsekvensene av skyting og helikoptertrafikk på beredsskapssenteret.

Sånn må det også være i Assurdalen. Tillatelsen til å bygge banen er ikke en tillatelse til å plage naboene, naturen eller turgåere. Det er strenge støykrav, men det i seg skal heller ikke være noe å forsvare seg med hvis det går utover omgivelsene.

Den gode nyheten er at motocross står foran den samme revolusjonen som personbilparken og rallycross-vm står overfor: Det elektrifiseres! Og det vil gjøre sporten støysvak og lettere tilgjengelig for flere. Jeg vil derfor invitere NMK Follo til et samarbeid om å gjøre banen i Assurdalen til en spydspiss i retning en utslippsfri og støysvak motorsport. For med Petter Solbergs entusiasme blir også jeg optimistisk.

Som så ofte ellers trenger derfor ikke det mer miljøvennlige bety mindre moro. Det viser seg derimot at det som er best for miljøet også er det beste for mennesker.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags