Takk for nå, NAF

Skuffet: Innsenderen er skuffet over manglende miljøengasjement fra organisasjonen NAF, og melder seg ut i protest.

Skuffet: Innsenderen er skuffet over manglende miljøengasjement fra organisasjonen NAF, og melder seg ut i protest.

Av
DEL

MeningerTiden på året når ulike organisasjoners fakturaer forfaller er kommet. Og jeg betaler med glede, stort sett. Bilen er et fantastisk reisemiddel på mange måter; komfortabel, er rett utenfor stuedøra, reiser når jeg vil, og jeg kommer meg ofte helt frem til den døra jeg skal til.

I dag da jeg var forkjøla, snufsete og følte meg elendig var den superdigg å ha de fire korte kilometerne til jobb. Men det er strengt tatt en unødvendig luksus; jeg kunne tatt bussen (hadde riktignok kostet meg 50-100% mer og jeg måtte gått 600 meter t/r). Det er altså nesten gratis for meg å kjøre bil i Ås. De gangene jeg skal til Oslo med familien og kjører bil, er det mye billigere enn å reise kollektivt inn til byen.

Vi har noen tørre tall: 1. 53 % av klimautslippene i Akershus i 2015 kom fra lette kjøretøy.; 2. Biler registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene i landet med 14 581 kilometer i 2014 (SSB, 2015); 3 En stor andel av landets befolkning bor nettopp i Oslo og Akershus og da er det klart det er en del å hente når det gjelder redusert bilbruk i dette området. Kunnskapen om klima og utslipp er jo ikke ny. Når NAF går hardt ut mot tiltak for å redusere biltrafikk gjør de befolkningen en bjørnetjeneste. Kjekt på kort sikt for noens lommebok, men ikke nødvendigvis bra for våre barnebarn som vi låner kloden av.

Tar vi i tillegg med at Aftenposten 18. januar har som overskrift «Bilen er blitt mye billigere på ti år» og at nettstedet pengenytt.no skriver «Vi kjøper ny bil over en lav sko for tiden, og stadig flere velger premiummerkene BMW, Volvo og Mercedes-Benz.» så forekommer det meg meget merkelig at NAF har så store problem med gjennomføringen og forslagene om økte bomavgifter i Oslo-området. Jeg sier ikke at det ikke finnes de som råkes hardt av dette. Det er helt sikkert noen som sliter økonomisk på grunn av økte bompenger. De må vi prøve å fange opp. Men at det er et større samfunnsproblem med økte bompenger enn det alternativet er, det mener jeg er fullstendig feil.

Ja til bil og bilbruk når det trengs, men NAF, dere trenger jeg ikke.

Hilsen eksmedlem.

NB! Dersom dere i NAF kan bli mer opptatt av tiltak for økt trafikksikkerhet enn lommeboka skal jeg vurdere å melde meg, og min familie, inn igjen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags