Jernbane-vanviddet fortsetter

Oppgitt: Jernbanevanviddet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fortsetter, skriver en oppgitt Arvid Herland.

Oppgitt: Jernbanevanviddet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fortsetter, skriver en oppgitt Arvid Herland.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerReisende med tog på Østfoldbanen i vinter har allerede fått merke at regjeringens oppskrytte jernbanereform, ikke er noe annet enn ideologisk viss vass fra ende til annen. Få reisende kan tro på lovnaden om at den skal føre til «bedre og billigere togreiser i Norge», slik som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttrykker seg. I Europeisk sammenheng er hele gamle NSB et miniselskap. Så skal altså dette miniselskapet deles opp i enda mindre enheter, hver med nye administrasjoner.

Anbudspakkene er langt fra klare enda, men allerede nå er gamle NSB delt opp i 6 ulike enheter. Nye direktører er på plass med skyhøye lederlønninger, faktisk avlønnet langt høyere enn statsministeren.

LES OGSÅ: Feil måte å drive politikk

Det viser seg nå at det er svikt i alle ledd. «Svært overraskende» slapp ledelsen i BaneNor katta ut av sekken nylig. BaneNor har verken penger, kapasitet eller kompetanse til å utføre så mange lovede prosjekter i NTP på en gang. Dette er spesielt alvorlig for Østfoldbanen som vil ligge flere tiår etter lovede løsninger. (Dobbeltspor til Halden skulle være ferdig i 2010).

Aller verst på Østre linje

Nå er ikke Halden målsettingen engang i første omgang. La oss håpe på nye spor til Fredrikstad i 2030. Aller verst er det for reisende på Østre linje. Påkoblingen til banen som skal gjøres sør for Ski stasjon blir (som forventet) utsatt i flere år. Den er i utgangspunktet komplisert og dårlig. Så dårlig at den nesten er bortkastet.

Da så en talskvinne fra BaneNor uttalte at for å få ting til fungere, så måtte det komme vendespor på Ås. Dette satte hun også i en annen sammenheng. Dette skulle altså avhjelpe trafikken på Østre linje, slik som det sto. Forvirret? Mange ble det har jeg fått høre. Hvordan det tenkes kan man jo lure på. Det må vel menes at reisende til/fra Østre linje må bytte tog på Ski, eller reise på dagens Østfoldbane som før.

LES OGSÅ: - Alunskiferen på Taraldrud må bort

Svært utilfredsstillende blir det for Indre Østfold. Mange er veldig opprørte selvsagt. Reisetiden blir da lengre enn før, fordi lokaltog med stopp vil i mange tilfeller kjøre foran på linjen. De reisende blir rett og slett holdt for narr.

Om så ikke dette skulle være nok, så sliter NSB med manglende togpersonale og dermed mange innstilte tog. Når opptil 10 % av togene har blitt innstilt enkelte dager, så er ikke dette noe annet enn en fallitterklæring. opplysningene om at de hadde sagt opp for mange folk i driften for å spare penger, er faktisk helt feil. De har faktisk til de grader feilberegnet hvor mye personale som trengs og ikke ansatt nok folk til å betjene togene. Dette har fagforeningene varslet om for lenge siden.

Legger seg flate - men det hjelper lite

De ansvarlige beklager og legger seg helt flate. Men det hjelper lite for dem som ikke kommer seg tidsnok til jobben daglig. Årsaken til toginnstillinger kan dessuten være så mangt. Hvem har det overordnede ansvaret? Sannheten er at det nå er det så pulverisert at alle kan skylde på alle. Hvordan forhindre at folk ikke får plass i overfylte tog? Dette er ikke noe nytt for øvrig og vil skje igjen. Forslag til løsning. Riv ut alle setene i de minste kupeene, slik at det blir ståplass til flere. Bedre med en ståplass enn å bli stående igjen på plattformen. En enkel løsning men kanskje god nok.

Så er det bare å vente på de neste kapitler i jernbanereformen. NSB eier ikke togene lenger. De er bare et bemanningsselskap. Lykkelige skal vi bli når vi får flere slike små bemanningsselskap. Jernbanevanviddet til Ketil Solvik-Olsen fortsetter. Hva med statsministeren? Hun bryr seg ikke om slike «småsaker». Å la andre uttale seg om problemområder gir gode uttellinger på meningsmålingene ser det ut til.

LES OGSÅ: Det store sentrumsspørsmålet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags