«Vy» helt uten visjoner

RETNINGSLØST: ØB-redaktør Martin Gray har ikke latt seg overbevise av navneendringen.

RETNINGSLØST: ØB-redaktør Martin Gray har ikke latt seg overbevise av navneendringen. Foto:

Av

Vi (vy?) våger påstanden om at Vy kommer til å være akkurat like forsinket som NSB har vært.

DEL

Leder136 år etter at Norges Statsbaner ble etablert, er det slutt. Den kjente logoen som har prydet, stasjoner, tog og konduktøruniformer, skal over i historien. Vy skal ta persontransporten i Norge inn i fremtiden.

Mon det.

Vi (vy?) våger påstanden om at Vy kommer til å være akkurat like forsinket som NSB har vært. Og de kraftige reaksjonene gjennom tirsdagen tyder på at folk flest mener akkurat dét: Løsningen på NSBs alle utfordringer ligger ikke i ny logo og ny farge.

Da NSB-sjef Geir Isaksen presenterte det nye navnet og den nye logoen på Oslo S tirsdag morgen, ble visjonene i selskapet trukket frem. Det er det det nye navnet skal speile: Alle vyer for fremtiden som ligger i 136 år gammel selskap, som brukerne oppfatter som sedat og akterutseilt. Samtidig er det nettopp den lange historien i selskapet som gjør NSB til et av de mest innarbeidede i Norge. Det bringer frem følelser av frustrasjon og overfylte pendlertog, men også av den kriblende følelsen av å være på reise, så elegant fanget i reklamefilmene for toget.

Men NSB-konsernet består av så mye mer enn bare togtransport. Og nettopp det at to tredel av selskapets ansatte jobber med noe annet enn toget, er med på å tvinge frem en navneendring, mener selskapets ledelse. Men at bokstavene V-y skal være mer konkurransedyktig enn N-S-B i en internasjonal anbudskonkurranse, har vi vanskelig for å se. Foreløpig har ikke (den tidligere) NSB-ledelsen klart å vise hvordan det nye navnet og logoen på noe vis fanger opp i seg det som selskapet skal drive med.

De 280 millionene navneendringen angivelig vil koste, satte sinnene i kok gjennom tirsdagen. Men for et selskap som i fjor hadde et resultat på 585 millioner kroner – og der staten har hentet ut nærmere to milliarder kroner siden 2015 – er ikke 280 millioner nødvendigvis mer enn det må koste når beslutningen er tatt.

Spørsmålet er bare om det er en god beslutning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags