Nei til midlertidig oppdeling av Åsgård skolekrets

Åsgård skole

Åsgård skole Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevKultur- og oppvekstsjefen i Ås har lagt ut en åpen høring om planer for barneskoler i Ås sentrum i nærmeste framtid. Rådmannen foreslår, som vanlig, at politikerne skal gå for den billigste løsningen. Rivningen og nybyggingen av Rustad skole starter i sommer, og med det forslås endring av skolekretsen.

At alle barna i Ås sentrum øst for jernbanelinja blir en del av Rustad skole er et godt forslag, da jernbanelinja deler nabolag og tilhørighet på en naturlig måte.

Mindre godt er forslaget om midlertidig endring av skolekretsen til Åsgård skolekrets. Det foreslås at en fjerdedel av elevene som begynner på skole fra og med 2019,  de som bor på Brekke og Moer, begynner på den nybygde gigantskolen Rustad.

Åsgård-foreldre mener derimot at dette er en dårlig løsning som vil forstyrre skolemiljøet i flere år framover, og medføre store ulemper for nyinnflyttede familier. At rådmannen og administrasjonen begrunner sine forslag som resulterer i bygging av massive skoler, med at forskning viser at store skoler gir bedre resultater enn små skoler, får oss til å undre. Hvilken forskning kan de vise til? Vi tør påstå at forskningen som viser at en 4-parallell skole har bedre resultater enn en 2- eller 3-parallell skole ikke finnes.

Det er graverende at rådmannens forslag forutsetter at slik forskning finnes og presenterer den til våre folkevalgte som fakta-grunnlag. 30 års forskning, oppsummert av skoleforsker Stuart Grauer, viser at elever på skoler med 3-400 elever føler seg tryggere, læringsforholdene er bedre, og resultatene er bedre, enn for elever fra gigantskoler på 7-800 elever!

Forskningen er hovedsakelig fra USA, som har hatt en mega-skolebevegelse siden 90-tallet. Nå snur de, legger ned store skoler, oppretter desperat mindre skoler innenfor store skoler, fordi det viser seg at store skoler ikke fungerer. På store skoler forsvinner eleven i mengden av andre elever, forholdet mellom enkeltelever og lærer blir svakere. Å føle seg sett av læreren er utrolig viktig for elevens læringsutbytte. Dette er ikke en påstand, men et forskningsbasert faktum.

På store skoler føler elevene seg mer utrygge, det er mer mobbing og vold mellom elevene, enkelt sagt, skolemiljøet på store skoler er mer utfordrende. I motsetning til dette viser det seg at skoler med 3–400 elever har tryggere skolemiljøer. Skoler av denne størrelsen er ofte naturlig plassert i sentrum av boligområder med naturlige avgrensninger til andre boligområder. Dette har vist seg å føre til mer engasjement og involvering fra foreldrene. Nok et forskningsbasert funn: foreldres involvering i barnas skolehverdag og opplæring fører til bedre resultater for skolen. Tro det eller ei, skoler av denne størrelsen fører til MER integrering enn de store skolene. Dette er fordi det blir mindre subgrupper på en slik skole – blant både elever og foreldre. Hver enkelt elev behøves i større grad, f.eks. på juleavslutningsspillet eller på skoleturneringen i kanonball, og elevenes forskjellige bakgrunn blir dermed av mindre betydning.

Hvor fantastisk hadde det ikke vært med skikkelig satsing på barna i Ås. Tenk hva kombinasjonen av Norges høyest utdannede befolkning som vi har Ås, og en knallbra skole for barna, kan føre til! Ikke gjør den samme feilen igjen, som nå gjøres på Rustad skole, med en stor 4-parallell skole på altfor liten plass. Skrinlegg det elendige, ikke-forskningsbaserte forslaget, om en 4-parallell Åsgård skole! Gjør det som er best for barna og gi oss det Ås som innbyggerne vil ha: Gode nærmiljøer hvor vi føler tilhørighet til skolen og hverandre. Bygg en ny skole med 2 eller 3 paralleller, alt etter behov, sentralt mellom nybygde og planlagte boligfelt i søndre del av Ås sentrum. La Åsgård skole bestå med to paralleller.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags