Større veier eller dobbeltspor på jernbanen?

For kystpartiet

For kystpartiet Foto:

Av
DEL

LeserbrevVi i Kystpartiet sier egentlig ja takk til begge deler. Større veier og dobbeltspor på jernbane.

Spørsmålet her blir jo prioritering og hvordan tingene skal betales. Vi kan være enig i at vi ønsker mer kollektiv i regionen og at den må knyttes til andre regioner som resten av Europa.

Idag så snakkes det mye fint om dette, men det er liten vilje til å gjøre noe som virker med dette. Dobbeltspor mellom byene og til Sverige vil løse deler av problemet. Men vi må få tog til å bli et mer reelt alternativ for flere. Vi må ha busser som kjører til og fra torgstasjonene. Disse bussene må kunne hente folk der de bor når de trenger det og kjøre tilbake når det trengs.

Vi mener videre at ikke alle må inn til Oslo for å dra tilbake når de skal på jobb. f.eks meg, jeg bor i Indre Østfold og jobber Klemetsrud i Oslo. Jeg kan ta buss og tog til jobb. dvs, inn til Oslo S, før så å ta ny buss tilbake. bruker ca 1,5 timer hvis alt matcher. (Med bil ca 25 min). Derfor mener vi at vi må legge om kollektiv transport slik at det blir et reelt alternativ for flere for alle trenger ikke reise inn til sentrum for å dra på jobb. og vi må ha flere busser som henter folk der de bor.

Gir vi flere folk kollektiv som et reelt alternativ, så må vi ha dobbeltspor mellom byene og flere tog. Men så lenge det for mange ikke er et reelt alternativ så må vi se på behovet. Men det vil komme uansett før eller senere. Vi vil heller ikke se negativt med å lage tog tunnel under Oslofjorden. Da selvfølgelig dobbeltspor når vi først skal bygge den.

En utfordring med dette i forhold til dagens situasjon er jo at færre vil bruke bilen noe som igjen vil gi mindre penger inn i bomringene. Tanken er bra, men det vil gi mindre penger inn. La oss være ærlige på det. Hvor mange politikere ønsker egentlig mindre inntekter fra bompengene? Vi ser at det vil bli en konsekvens og en nødvendighet når vi får flere til å reise kollektivt. Vi ønsker å ta det med i budsjettene.

Men vi vil ikke la dette gå på bekostning av større veier. Vi trenger større veier. Vi er i en region med vekst og det betyr mer transport og vi trenger mer effektiv trafikk avvikling. Uansett hvor godt vi får ordnet kollektiv, så vil det aldri passe for alle. f.eks skole, barnehage, jobb, forskjellige fritidsaktiviteter (flere barn, enda mer) osv. Det kan være en stor kabal som må løses. Bilen er for mange en nødvendighet. Vi mener at det må legges til rette for dem som trenger det. Videre så må bussene ha plass til å kjøre, en buss i kø er ikke heldig. Så ja til større og bedre veier.

En annen ting er jo gjennomgangstrafikken igjennom regionen. Altså de som ikke skal stoppe, men videre til andre regioner, evt ut av landet. Må de innom Oslo og innom de mest trafikkerte veien? Hva å ruste opp Fv 120 mellom Moss og Lillestrøm, så det blir et reelt alternativ til E6 og la de som skal videre nordover bare kjøre der? Nytt løp i Oslofjordtunnelen evt bro? Mulighet for ny stor vei igjennom Nordmarka, evt tunnel slik at det kan kjøres rundt Oslo på nordsiden? Altså en ny ring 4?

Dette vil jo kunne gi en avlasting på de mest belastet veiene, da trenger vi kanskje ikke større veier inn til Oslo... Mellom de fleste viktige byene i regionen er det mange plasser store nok veier, men det er inn og ut av Oslo som er det største utfordringen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags