Sykling i kollektivfelt

KONTROLL: Omtrent her var det Ivar Grøneng ble stanset på Mosseveien i høst.

KONTROLL: Omtrent her var det Ivar Grøneng ble stanset på Mosseveien i høst. Foto:

Av
DEL

MeningerTingretten frikjente Ivar Grøneng fra Kolbotn for sykling i kollektivfeltet på Mosseveien. Hvis politiet anker til lagmannsretten, vil retten forhåpentlig legge vekt på følgende fakta:

Politioverbetjent Grønli, som anmeldte Grøneng, sa til Aftenposten at «det var en lang hale av biler og noen busser bak syklisten». Når det er en lang hale av biler i et kollektivfelt, bør politiet gjøre noe med bilene som kjører ulovlig – ikke syklisten, som kjører lovlig. Under slike forhold er det først og fremst bilene som forsinker busstrafikken.

Når Grønli trakk frem den tragiske dødsulykken på samme sted i 2017, er det grunn til å minne om Aftenpostens dronebilde fra stedet: På gang- og sykkelveien like sør for Ulvøybroen stod en bil med tilhenger og blokkerte mesteparten av veien. Hvis en fotgjenger samtidig passerer på utsiden av bilen, eller hvis eieren av bilen står eller går på utsiden eller slår opp bildøren – er det ganske enkelt ikke plass til en syklist. Enhver syklist vet dessuten hvor farlig det kan være å passere en parkert bil, hvor en bildør plutselig blir slått opp uten varsel. Kan ulovlig kjøring og/eller parkering på gang- og sykkelveien bidra til at noen syklister – fullt lovlig – bruker kjørebane eller kollektivfelt?

LES MER OM SAKEN HER:
Kolbotn-mann Ivar (54) frikjent for å ha syklet i kollektivfeltet på E18 inn til Oslo

I dag møtte Ivar Grøneng (54) opp i Oslo tingrett. Syklingen i kollektivfeltet forsinket trafikken med 15 sekunder og det kan koste han 8500 kroner

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags