Stopp bruken av digitale medier i småskolen

Kritisk blikk:  Det at elevene ved småskolen må bruke iPad i undervisning og til lekser, bekymrer innsenderen. «Jeg er redd vi tar fra ungene det mest verdifulle de har ved å innføre iPad så tidlig, og jeg ser få eller ingen fordeler ved tidlig bruk», skriver Gunhild Westhagen Magnor.

Kritisk blikk: Det at elevene ved småskolen må bruke iPad i undervisning og til lekser, bekymrer innsenderen. «Jeg er redd vi tar fra ungene det mest verdifulle de har ved å innføre iPad så tidlig, og jeg ser få eller ingen fordeler ved tidlig bruk», skriver Gunhild Westhagen Magnor.

Av
DEL

MeningerJeg har en sønn som skal begynne på skolen i Oppegård til høsten. Han er 5 år gammel, snart 6, og han gleder seg til å begynne på skolen sammen med de andre «Ørnene» i barnehagen. Som mamma gruer jeg meg. Jeg er skeptisk til at han skal bli pålagt å gjøre lekser allerede som 6-åring, og jeg er skeptisk til at de nå har innført bruk av iPad allerede fra 1. klasse. Det siste fikk vi foreldre tilfeldigvis vite på et møte i barnehagen for et par uker siden. Etter dette vurderer vi faktisk å flytte, men hvor flytter vi? Dette innføres over alt nå. Da må det i så fall bli til et sted det er en Steinerskole, som verken bruker iPad eller lekser. Men det er jo nokså dramatisk å flytte.

Skal sønnen vår tas bort ifra de han ser frem til å starte på skolen med? Og for oss foreldre vil det bli vanskelig logistikk- og tidsmessig med hensyn til jobb. For å forøke å berolige meg selv har jeg gjort en del undersøkelser på bruk av iPad i skolen, men jeg må innrømme at jeg ikke har blitt mindre bekymret.

Både inspektører ved skolen og IKT-ansvarlig i kommunen innrømmer at bruken ikke er basert på særlig mye forskning, og de uttrykker selv en viss skepsis til å starte med iPad så tidlig som i 1. klasse. Samtidig trekker de frem viktigheten av å lære om personvern. Men ærlig talt, dette er små barn! Når de kommer opp i 4.- 5. klasse kan jeg være enig i at dette er viktig. Som 6–7 -åring er det så mye her i verden som skal læres og forstås, – helst gjennom lek, før en begynner å snakke om personvern.

På timeplanen til barna i 1. klasse ser jeg det står at de har vikar fordi læreren er på kurs i iPad-bruk. Læreren tas altså vekk fra en fersk 1.-klassing for å delta på kurs, for deretter å la barna være prøvekaniner. Jeg blir skeptisk. Argumenter som at det er viktig at de får digital kompetanse i så tidlig alder, er jeg tvilende til.

De fleste barn vil lære seg å bruke en iPad på et kvarter. Å lære seg å bruke en iPad handler ikke om å lære seg IT. Jeg leser så i Klassekampen at OECD slo i 2015 fast at de landene som brukte minst IKT i skolen, gjorde det best, og de som brukte det mest, gjorde det dårligst – også når et gjelder digitale ferdigheter!

Hvor er bøkene?

Dette er bare et verktøy ved siden av det mer tradisjonelle, sies det, men hvor er bøkene? hører jeg foreldre si. Jeg forstår godt at en mamma med barn i 2. klasse blir provosert når datterens leselekser er fra et dårlig bilde på iPaden tatt av en side i en bok. Hva gjør dette litt mørke, ufokuserte bilde med lesegleden? For ikke å snakke om øynene til barna? Jeg er redd mine barn skal miste gleden de har med å lese bøker. Psykologer og leseforskere slår også fast at bøker er et bedre læremedium fordi ved bruk av digitale medier blir en lettere distrahert og evnen til å ignorere irrelevant stimuli blir svakere.

«Det virker bra for dem som ikke konsentrer seg så lett, særlig gutter,» var en uttalelse jeg fikk fra en fagperson. Det er kanskje fordi slike «verktøy» nettopp er designet for å skape avhengighet, tenker jeg. De skal sluke vår oppmerksomhet. Men er dette bra? Blir disse barna bedre til å konsentrer seg på sikt? Det tviler jeg på. OECDs undersøkelser viser også at konsentrasjonsevnen blir dårligere ved mye og tidlig bruk av digitale medier. Dette er fordi en venner seg til å bli avbrutt til stadighet, og blir utålmodig når det ikke skjer. Jo da, det finnes også undersøkelser som viser positive resultater ved bruk av iPad, for eksempel med hensyn til raskere lese og skriveferdigheter. Men er dette det viktigste for en 6-åring; å lære å lese, skrive og regne raskest mulig?

Hva med skrivetrening for hånd?

Jeg tror ikke det er det viktigste en 6-åring lærer. Og hva med skrivetrening for hånd? «Vi skriver for hånd fremdeles», svarer lærerne. Men jeg tror dessverre at når barna har tilgang til en iPad er den morsommere og lettere å skrive på den enn for hånd. I Aftenposten leser jeg om en som vet hva han snakker om, Tristan Harris, tidligere Google-ingeniør, som nå har blitt en frontfigur for IT-gigantenes destruktive kraft. «De er designet for å gjøre oss hjelpeløst avhengige, sier han. Vi må skjønne hva som skjer før det er for sent. Dette er en kamp for menneskehetens fremtid. Jeg tuller ikke. Jeg kan ikke understreke hvor alvorlig dette er», sier Harris. Lærerne gjør det de har blitt pålagt av politikerne, og mange gjøre helt sikkert en god jobb for å gjøre det beste ut av det. Men barn må få være barn. Jeg er redd vi tar fra dem det mest verdifulle de har ved å innføre iPad så tidlig, og jeg ser få eller ingen fordeler ved tidlig bruk. Hvorfor ikke utsette det til 5. klasse? Så hva gjør vi – bør vi flytte og søke gutten vår til Steinerskolen?

Jeg er usikker. Men det jeg er sikker på er at det er vårt ansvar som foreldre å si ifra hvis vi mener at noe ikke er bra for barna våre. Vi må i alle fall ikke bare blindt godta at «slik har verden blitt». Det er en skummel holdning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags