NAV må være nær

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevEn ny regjering må sikre at NAV får rammer til å ivareta lokale forhold, nært der folk bor.

NAV-kontorene stenger dører og fjerner seg fra brukerne. FO ønsker ny politikk der NAV er tilgjengelig og til stede for alle.

NAV har en viktig rolle i mange menneskers liv. Tilgjengelighet og nærhet til NAV er en forutsetning for å kunne bistå mennesker i usikre situasjoner. Nye regler med krav til forhåndsavtaler, nettkontakt og svært begrensede åpningstider bidrar til å redusere tilgjengelighet til NAV. Ventetiden på telefon øker. Nettsøknader og avtale om timemøter fungerer for noen, men for mange fører dette til en svært dårlig tilgjengelig tjeneste.

FO vil ha et NAV der ressurser brukes målrettet til dem med størst behov. De skal ikke bli møtt med nettskjemaer, stengte dører og telefonkøer. En ny regjering må sikre at NAV får rammer til å ivareta lokale forhold, nært der folk bor, og sørge for at ansatte får tid til å følge opp brukerne godt nok.

Store sentraliserte kontorer gjør det mye vanskeligere for ansatte å følge godt opp over tid.

Vi trenger et NAV som er nær med åpen dør for de som trenger det. Vi trenger NAV-ansatte med sosialfaglig kompetanse med tid til nødvendig, individuell oppfølging over tid.

Ved valget 11. september kan du gi din stemme til et regjeringsalternativ som vil jobbe for dette.

Johansen Ingun Strand

Fylkesleder

FO Akershus

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags