Vil lovfeste maks 20 elever per lærer på ungdomsskolen

SV frykter mangelen på lærere i ungdomsskolen gjør at elevene ikke får utviklet potensialet sitt. De vil ha flere lærere inn i ungdomsskolen. Bildet er fra Nordbytun ungdommskole og er tatt i en annen sammenheng.

SV frykter mangelen på lærere i ungdomsskolen gjør at elevene ikke får utviklet potensialet sitt. De vil ha flere lærere inn i ungdomsskolen. Bildet er fra Nordbytun ungdommskole og er tatt i en annen sammenheng. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevNå ligger framtidsdrømmene til flere 1000 unge i innboksen på søknadskontoret for videregående skole. Fristen for å søke videregående gikk ut 1. mars. Det er nå det skal bestemmes hvilken studieretning og hvilken skole de skal få gå på.

Skolesystemet gjør dessverre at mange dyktige elever i dag ikke får mulighetene de burde ha. Vi trenger flere lærere, så alle elevene kan få tilpasset undervisning for å nå sine potensialer, og få komme inn på studieretningen de ønsker å gå på.

Det viktige studievalget

De neste ukene sitter tusenvis av unge i Follo og venter spent på om de skal få følge drømmen sin. Hvilken studieretning de kommer inn på, vil være avgjørende for mange. Det starter veien inn i voksenlivet.

Ikke alle får oppfylt drømmene sine. Og sånn må det nødvendigvis være. Men jeg skulle ønske det var evne, vilje og egnethet som bestemte hvem som kom inn på hva. Slik er det dessverre ikke.

Karakterer i arv

Karakterene sier ofte mer om foreldrenes inntekt og utdanning enn det gjør om ungdommens innsats eller evner. Forskning viser at karakterer i stor grad arves. For eksempel SSBs forskning om «sosial reproduksjon av utdanning».

Om foreldrene har høyskoleutdanning er det nesten 90 prosent sjanse for at ungdommen gjennomfører videregående. Har foreldrene bare grunnskoleutdanning er det under 50 prosent sjanse for at ungdommen gjennomfører. Hvilken familie de fødes inn i blir altså avgjørende for hvilke muligheter de får slik skolen er i dag.

Utfordringer til alle

Skolen klarer ikke å utfordre hver enkelt elev så de når sine potensialer. Elevene som sliter i norsk får ofte ikke nok hjelp til å komme seg på rett kjøl. Elevene som er så gode i matte at de kunne tatt universitetspensum blir sittende med oppgaver de synes er kjedelige og demotiverende.

Elevene får ikke utfordringene og hjelpen de trenger for å bli den beste de kan bli.

Når skolen ikke kan gjøre jobben, avgjøres ofte elevenes resultater av om de har foreldre som kan hjelpe.

Store klasser

Lærerne i Follo ønsker å se hver elev. Men med nesten 30 elever per klasse har du mindre enn to minutter per elev per skoletime. Det gjør det umulig for lærerne å hjelpe slik de ønsker.

Om det var færre elever per lærer ville alle elevene fått like gode muligheter på skolen fordi lærerne ville hatt tid til å følge opp hver enkelt. Da vil innsats og evner, ikke familiebakgrunn, ha mest å si for hvilke studieretning elevene kommer inn på.

Flere lærere

Jeg vil lovfeste et krav om maks 20 elever per lærer på ungdomsskolen. Det vil kunne gi elevene som er faglig sterkest nye og tøffere utfordringer å strekke seg etter, og det vil løfte elevene som sliter.

Vi skal feire alle elevene som nå sitter hjemme og drømmer om framtiden. Vi skylder dem alle en rettferdig sjanse med like gode muligheter til å lykkes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags