Nå er det på tide å skifte til sommerdekk

Her får du gode tips om dekkskift fra en kiropraktor

Av

Første mandag etter 2. påskedag betyr at det er forbudt å kjøre med piggdekk – i lavlandet.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Forbudet er ikke absolutt. Det er som føreren som skal sikre at bilen har tilstrekkelig veigrep.

Slitte vinterdekk

Det antas at rundt 150.000 nordmenn kjører rundt med slitte piggfrie vinterdekk om sommeren. En regnfull sommerdag kan det vise seg å bli fatalt.

Ulykkesrisikoen kan være dobbelt så stor som med sommerdekk, viser forskningen.

– Jeg har ikke inntrykk at det er så mange som vil spare på krona og kjøre på piggfrie vinterdekk om sommeren. At det er farlig, har jeg selv erfart, sier Nils Jakob Bertelsen, salgsansvarlig hos Bodal-Johansen.

Han forteller om en tur til Danmark en vårdag på piggfrie vinterdekk der bilen fikk vannplaning på motorveien.

– Det var en skremmende opplevelse, sier han.

Les også: Slik skifter du hjul uten å ødelegge ryggen

Mykere gummiblanding

– Både piggdekk og de piggfrie vinterdekkene består av en mykere gummiblanding enn sommerdekk. Noen produsenter har begynt å lime piggene fast i det myke dekket for å hindre at de spretter av. Kombinasjonen av våt, varm asfalt og myk gummi er ikke bra, forklarer han.

Sommerdekkene er laget for å drenere bort vann, vinterdekk med og uten pigg er laget for snø og is.

Dra til boltene

– Husk å ettertrekke hjulboltene etter tre til fem mil. Sjekk lufttrykket. Riktig lufttrykk er viktig for drivstofforbruk og dekkslitasje, er Bertelsens tips ved hjulskiftet.

Artikkeltags