Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Torsdag 29. desember kommer nyheten vi fryktet, men egentlig hadde forventet – Follobanen – prestisjeprosjektet til 37 milliarder kroner, som skulle revolusjonere togtrafikken og pendlerhverdagen på det sentrale Østlandet, forblir stengt ut januar.
Dette er ikke noe annet enn en skandale, sett med pendlerøyne.
Prestisjeprosjektet har vært disfunksjonelt helt siden dag 1, og de som sitter igjen med trøbbelet og frustrasjonen, er de mange stakkarene som skal komme seg til og fra jobb i Oslo fra Nordre Follo og andre omliggende steder.
I et intervju med ØB før jul, kom ikke samferdselsminister Jon Ivar Nygård med lovnader om penger. Penger fikser ikke alt, mente statsråden. Det har han rett i, men at det må sterkere lut til nå for jernbanen, er det ingen tvil om.
Så hva er planen din nå, statsråd? Jeg håper du har et solid ess i ermet, eller kalle inn til et hastemøte for å se på strakstiltak, og da er det nok dessverre ikke nok å be Bane Nor om en forklaring. Bane Nor og Vy har nok mer enn nok med å planlegge midlertidige tiltak nå, og der ser det ut som de gjør så godt de kan. De som sitter på de reelle løsningene, er politikerne, og nå må de på banen, bokstavelig talt.
Follobanen skal betjene tusener på tusener av passasjerer. Den er viktig for pendlere, næringsliv, ja, folk flest. Jeg har tidligere skrevet at man ikke har noen klagerett på jernbanen som bruker. Ja, du får igjen penga hvis det er skikkelig trøbbel, men noe reelt pendleralternativ har man ikke når togene står. Dette berører så mange tusen personer, at vi kan ikke akseptere at dette er slik, og spesielt ikke på en splitter ny togbane til så mye skattepenger.
Dette må fikses, og det krever politisk vilje og slagkraft.
Før jul initierte jeg i en kommentar at politikerne, som brukte tid i stortinget på å plassere skylden på hverandre, at de heller burde ta seg en potsjon julegrøt i kantina på stortinget og finne ut av problemene, på tvers av politiske interesser. Nå er det vel litt seint med julegrøt, men disse samtalene bør man ta. Nå. Pendlerne forventer det. Det er deres tid det gjelder.
Follobanens midlertidige fall blir ekstra stort fordi det både er kliss nytt. Selvfølgelig vil dette gå seg til på sikt, men det er ikke rart folk rister på huet nå. Østfoldbanen er vi vant med at er som den er, og jeg er spent på hvordan den skal takle presset den får nå.
Tidligere i dag har jeg sendt ut gode tanker til de som betjener legevakta, politiet og strømannskapene i regionen vår. Jeg tror jammen meg at jeg nå velger å sende en ekstra julehilsen (nok en gang) til de ansatte i Vy og Bane Nor, som nok en gang skal ta på seg de gule vestene, veilede sinna pendlere og kjøre buss-for-tog på glatta mens reparatørene gjør sin jobb for å få skandalebanen opp og stå igjen. Jeg kjenner halsen snører seg litt på deres vegne. Det vi kan gjøre som pendlere, er å være litt ekstra tålmodige med dem, og så ligger det mye makt i valgurnene ved neste valg. Tusenvis av pendlere har her en gyllen mulighet til å legge press på partiene – så hvem lover mest og hvem kommer med løsningen? Hvilket parti kliner til nå? «Budrunden» kan starte.
Det gjenstår å se. Selv skulle jeg egentlig på en middag i Oslo på fredag, men kjenner at dette gir meg mindre lyst til å reise inn til byen. Det er i det minste en fordel for de mange restaurantene i Ski. Bordbestilling kommer!