Toppet dagen med Bjørn Kjos

God stemning: Bjørn Kjos ble introdusert som en rockestjerne. Han trengte ikke gitar for å få opp stemningen hos lærerne. Det holdt med gode historier.

God stemning: Bjørn Kjos ble introdusert som en rockestjerne. Han trengte ikke gitar for å få opp stemningen hos lærerne. Det holdt med gode historier.

Artikkelen er over 2 år gammel

Lærerne på service og samferdsel fikk servert mange gode Norwegian-historier av Bjørn Kjos, og latteren satt løst i auditoriet på Drømtorp videregående.

DEL

SKI: Rektor Sissel Onstad var stolt over å ha fått Bjørn Kjos med på laget da hun arrangerte den årlige nettverksdagen for lærerne på service og samferdsel.

– Vi har brukt nettverket vårt for å få det til, innrømmet Onstad smilende.

Skolen samarbeider mye med lokalt næringsliv for å få elevene sine ut i praksis og lære.

Tidligere på dagen hadde senterdirektør Gro Collett på Ski storsenter vært innom og holdt foredrag om hva som forventes av elevene i arbeidslivet.

Glad for å møte lærere

Bjørn Kjos selv var veldig fornøyd med å ha landet i Ski, etter en lengre tur rundt i verden.

Eller som lærer John Stendebakken sa det da han introduserte Kjos: «Det er bra du kan toppe turen din med et besøk på Drømtorp».

I løpet av en uke opplever Kjos å få et tosifret antall forespørsler om å holde foredrag.

– Jeg er veldig selektiv, men dette er fremtiden. Det er viktig, sier han til ØB med sitt karakteristiske smil.

Smil og latter ble det også i salen da han fortalte sin historie om hvordan Norwegian ble startet.

– Ingen hadde tro på oss. Color Air hadde akkurat tapt 450 millioner kroner på 18 måneder og vi stilte med 50 millioner kroner. Vi ble tippet nord og ned, for å si det mildt. Vi startet med fire fly og fire ruter. Tapte masse penger, så økte vi til åtte ruter og tapte dobbelt så mye penger, fortalte han til en latterfull forsamling.

Om det hadde vært tøffe tider i Norwegian tidligere, skulle den bli enda tøffere da oljeprisen tredoblet seg på kort tid.

– Jeg mente vi måtte kjøpe nye fly, som ikke brukte så mye drivstoff som de gamle. Finansdirektøren vår trodde jeg hadde tørnet helt. Men som jeg sa: Vil du at vi skal gå konkurs med nye eller med gamle fly? Det ble som kjent nye fly. Mange nye. Så mange at flyprodusenten trodde det var kommafeil.

– Nå vokser vi med ett SAS i året, sier Kjos ubeskjedent.

– Skal du komme noen vei, må du også gå noen oppoverbakker. Feil må gjøres. Du må bare ikke gjøre dem flere ganger, oppsummerte han.

 

Artikkeltags