Statens vegvesen foreslår å utsette nye E18

UTSATT BYGGESTART: Dersom forslaget til NTP 2018-2029 blir vedtatt, må vi leve med tofelts E18 gjennom Follo i minst to år lengre enn planen har vært.

UTSATT BYGGESTART: Dersom forslaget til NTP 2018-2029 blir vedtatt, må vi leve med tofelts E18 gjennom Follo i minst to år lengre enn planen har vært.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

SKI/OSLO: Oppstarten av byggingen av ny, firefelts motorvei mellom Retvet i Ski og Vinterbro i Ås kan bli utsatt med to år. Nå er det opp til stortingspolitikerne.

Ifølge gjeldende Nasjonal transportplan skal den nye motorveien i Ås ha bygge start i 2022 og stå ferdig i 2026. I forrige uke uttalte prosjektleder Elin Bustnes Amundsen til ØB at hennes mannskaper kunne begynne å bygge allerede i 2019 og ha motorveien klar i 2022, forutsatt at de får penger til prosjektering og finansiering tidligere enn oppsatt.

LES OGSÅ: Nye E18 kan stå klar i 2022. Hvis pengene kommer

Prosjektlederen ventet i spenning på forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029.

I går kom svaret. Da la Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen frem plangrunnlaget for all utbygging av samferdsel fra 2018 og tolv år fremover.

– I forslaget ligger det finansiering av E18 Retvet- Vinterbro i perioden 2024, altså den siste seksårsperioden i NTP, forteller Svein Røed, som er prosjektdirektør i Statens vegvesen region øst.

Tidligst byggestart: 2024

– Det betyr en utsettelse av byggestart i to år?

– Det betyr ikke nødvendigvis to år utsettelse av når veien står ferdig.

– Men det betyr at det ikke blir oppstart i 2022, men tidligst i 2024?

– I verste fall. Det betyr at vi får penger i 2024, og at veien kan stå ferdig fra 2027, avhengig av hvor lang tid det tar å bygge. Veien kan stå ferdig i 2027, men byggingen kan ikke starte før i 2024, påpeker prosjektdirektøren i Statens vegvesen region øst.

Har lavest prioritert

Utbyggingen av E18 Retvet – Vinterbro ligger i gruppen prosjekter med høy ramme. Det betyr at utbyggingen er lavest prioritert.

De fire samferdselsaktørene er bedt om å komme med et forslag til NTP med fire nivåer.

Det laveste nivået forutsetter at de får like mye midler i NTP-perioden som de får i 2016. Det betyr 716 milliarder til fordeling på vei, bane, flyplasser og havner fra 2018 til 2029. I praksis betyr det at det bare er midler til å fortsette med samferdselsprosjektene som allerede er satt i gang.

Høyeste nivå betyr 932 milliarder i NTP. Først da blir det penger til E18 gjennom Follo.

Rangert etter kost/nytte

Grunnen til at den nye motorveien er så lavt prioritert er at Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket for første gang er bedt om å rangere alle samferdselsprosjekt etter kost/nytte.

– Det er ikke en prioritering, men en rangering basert på kost/nytte, understreker Røed.

Mange skjær i sjøen

LES OGSÅ: Skjebnen til Da VInci-borne ligger i hendene til de folkevalgte i Ås kommune

Prosjektdirektøren i Statens vegvesen region øst påpeker at reguleringsplanene for Ski og Ås ikke er vedtatt. De lokale folkevalgte har heller ikke vedtatt en plan for bompengefinansiering og plassering av bomstasjoner i kommunene sine.

– Det er et langt lerret å bleke i forhold til ting vi ikke har kontroll på. Det er mange skjær i sjøen, slår Svein Røed fast.

LES OGSÅ: Bompenger vil øke prisen på transport

 

Artikkeltags