– Det må være det mest fotograferte huset i Norge

ÅPENT FOR PUBLIKUM: På dagtid kan publikum gå inn i huset, som står foran Stortinget frem til januar.

ÅPENT FOR PUBLIKUM: På dagtid kan publikum gå inn i huset, som står foran Stortinget frem til januar. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Stortingsbygningen må finne seg i at en ny og langt mindre prangende nabo tar oppmerksomheten.

DEL

E18/OSLO: Kontrasten mellom den store, flotte stortingsbygningen og det jevngamle, lille, rivningstruede huset fra Hobøl er stor.

– Først og fremst legger man merke til kontrasten. Men går du nærmere ser du bare huset, poengterer Tomas Iver Hallem fra Nord-Trøndelag overfor Moss Avis.

Han er på dagstur i Oslo, og sammen med kameraten har han stoppet opp for å se på Marianne Heskes kunstverk «House of Commons».

De er ikke alene. Stadig stopper forbipasserende opp, blir stående og titte, og foreviger det hele med mobilen.

Bortkastet penger

– Det må være det mest fotograferte huset i Norge, påpeker Heske, som er overveldet over responsen.

Ikke alle tilskuerne er like begeistret:

– Hvis man vil se på gamle hus, kan man ta bussen ut til Folkemuseet, sier Sissel Traagstad, som synes det er bortkastet å bruke penger på å sette opp et stygt hus midt i Oslo.

Dermed har kunstneren også oppnådd noe av det hun ønsker:

– Hensikten er jo å få reaksjoner. Det verste som kan vederkveges en kunstner er likegyldighet, sier Heske.

Hadde selv bodd i huset

Hun hadde lenge lagt merke til det lille huset «Vang» i nærheten av Elvestadkrysset da hun kjørte forbi på E18. For et par år siden stoppet hun opp og spurte naboen, John Willy Andersen, om han visste hvem som eide det.

Ikke bare kunne han fortelle at det var innløst av Statens vegvesen. Han hadde selv bodd i huset i en viktig del av oppveksten. Onsdag denne uken var han i Oslo for å overvære åpningen av verket:

– Det er stort. Og i det siste har jeg begynt å tenke på en litt annen måte om de årene jeg selv bodde i huset, sier Andersen, som traff en ukjent firmenning under utstillingsåpningen.

– Pappa pleide alltid å si at vi hadde slekt i området når vi kjørte gjennom Hobøl, forteller Jan Henrik Pederstad, som la sammen to og to og fant ut at det var disse slektningenes hus som skulle settes opp utenfor Stortinget.

FØLTE SEG HJEMME: Tidligere Hobøl-ordfører Åse Hammerhei synes det ligger mye sterk symbolikk i kunstverket.

FØLTE SEG HJEMME: Tidligere Hobøl-ordfører Åse Hammerhei synes det ligger mye sterk symbolikk i kunstverket. Foto:

En sterk opplevelse

Tidligere Hobøl-ordfører, Åse Hammerhei, var også til stede. Hun bodde selv i et lignende hus i barndommen, og syntes at kunstverket ga en sterk opplevelse.

Ikke minst som en påminnelse om alt arbeidet som er lagt ned av besteforeldre, foreldre og politikere for å forme velferdsstaten.

Det er mange som har vært involvert i prosjektet. Andre Holdt og Tom Kristiansen demonterte tak og kledning, og gjorde det klart for remontering.

Klare for løft: Marianne Heske (bak) med viktige bidragsytere. Foran fv: Tom Kristiansen, Hedvig Skjørten og Andre Holdt.

Klare for løft: Marianne Heske (bak) med viktige bidragsytere. Foran fv: Tom Kristiansen, Hedvig Skjørten og Andre Holdt. Foto:

Mandag 5. oktober ble laftekassen heist over på to kranbiler og kjørt inn til Oslo. Ifølge Heske var interessen stor både under monteringen og mens de foretok den siste finishen før åpning.

Kunstverket er det første som stilles ut i prosjektet Oslo Pilot. Det får også æren av å innlede Stortingets 150 års jubileum neste år. Direktør i Kulturetaten i Oslo, Hilde Barstad, og stortingspresident Olemic Thommessen talte under åpningen.

Huset vil stå foran Stortinget frem til januar.

SLEKT: John Willy Andersen og Jan Henrik Pederstad.

SLEKT: John Willy Andersen og Jan Henrik Pederstad. Foto:

Se video:

Her bodde John Willy Andersen i Hobøl. Nå skal huset bli et eget kunstprosjekt for Marianne Heske.

Artikkeltags