Stengingen av Nordbytunnelen skaper lange køer

Kommer du fra Oslo og kjører E6 gjennom Follo, kan du bruke opp mot 45 minutter gjennom Nøstevettunnelen. Det endrede kjøremønsteret i forbindelse med oppgradering av Nordbytunnelen, skaper forvirring.

Kommer du fra Oslo og kjører E6 gjennom Follo, kan du bruke opp mot 45 minutter gjennom Nøstevettunnelen. Det endrede kjøremønsteret i forbindelse med oppgradering av Nordbytunnelen, skaper forvirring. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det nye kjøremønsteret i Nordbytunnelen skaper lange køer. Mandag var første dag med nytt kjøremønster og det resulterte i lange køer på E6. Kaoset fortsatte på tirsdagen.

DEL

FOLLO: Statens vegvesen har startet rehabiliteringsarbeidet i Nordbytunnelen, og det er satt opp sperrer mellom kjørefeltene i hvert løp. Det er en ny løsning veivesenet tester og allerede etter et halvt døgn kan vi si at kjøremønsteret lager lange køer på E6.

Når du kommer nordfra blir du møtt av skilter på Vinterbrosletta som ber deg som skal til riksvei 23 om å holde til høyre. Det er fordi kjørefeltene inne i tunnelen er sperret for feltskifte. Ligger du i venstrefeltet, har du ikke mulighet til å kjøre av før etter Smiehagetunnelen. Da kan du kjøre Osloveien til rv 23.

Kjører du nordover er også dette tunnelløpet sperret av mellom kjørefeltene. Skal du ta av til Ski etter Nordbytunnelen, må du ligge i høyrefeltet for å kunne ta av i Vinterbro-krysset.

En time fra Sofiemyr til Holstad

Det er nok dette kjøremønsteret som skaper noe forvirring hos bilistene. En av ØB`s journalister brukte en time på å komme seg fra Sofiemyr i Oppegård til Holstad i Ås, en tur som vanligvis tar 20 minutter.

ØB har ikke klart å komme gjennom til Veitrafikksentralen eller prosjektleder Thomas Kalleberg i Statens vegvesen.

Rådes til å beregne god tid

I juli sa Kalleberg at bilistene må beregne god tid.

Nordgående løp vil være stengt fram til 18. november, mens sørgående løp får vekselbruk.

– Vi ønsker å påvirke rushtrafikken minst mulig. Derfor gir vi rushtrafikken prioritet, og bruker sørgående løp til å avvikle denne i begge retninger, sa han.

Tre faser gjennom døgnet

I tillegg er det en fase på natt med møtende trafikk i samme løp. Det vil bli etablert fysisk sperre mellom kjørefeltene.

Dette er de tre fasene:

  • 04.30 – 13.00: Nordgående trafikk på E6 ledes inn i sørgående løp.
  • 13.00 – 20.00: Sørgående trafikk går som normalt i sørgående løp.
  • 21.00 – 04.30: Både sørgående og nordgående trafikk ledes inn i sørgående løp (møtende trafikk).

Setter inn ekstra ressurser

I rehabiliteringsperioden vil det bli utplassert fast bergingsbil ved tunnelen, 18 timer i døgnet, og veivesenet vil ha to uniformerte biler som patruljerer tunnelen kontinuerlig.

– Hvis et kjøretøy får stans vil de bak ikke kunne passere. Vi setter derfor inn ekstra ressurser for å være raskt på pletten hvis uhellet er ute. Samtidig oppfordrer vi, som alltid, bilførere til å holde kjøretøyet i orden og ha bensin på tanken, sier Kalleberg.

Artikkeltags