Dette bør du spise på eksamen

ILLUSTRASJONSFOTO.

ILLUSTRASJONSFOTO. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

FOLLO: Eksamenstiden er rett rundt hjørnet og videregåendeelever og studenter rundt om i hele landet skal sette seg inn i et pensum som dekker hele skoleåret. I denne stressende vårperioden med eksamener og forberedelser kan mange unge fort velge å unne seg en litt ekstra søt lunsj. Dette er noe ekspertene fraråder på det sterkeste.

– Et par boller fra Rema 1000, en pakke Pringles og en cola eller Litago er hva jeg kunne tenke meg å ha med på en heldagsprøve, forteller Sigurd Janitz Kvaal (17) fra Kolbotn.

I og med at det er snakk om heldagsprøver med så mye hardt arbeid i både gjennomføring og forberedelser, unner han seg en litt ekstra smakfull matpakke.

Kvaal mener han ikke er alene om sine kostholdsvaner under eksamener og tentamener, og tror det er fordi mange stort sett alltid har fått med seg noe ekstra godt i matboksen under store prøver, helt siden de gikk på barneskolen.

I motsetning til Kvaals lunsj-snacks velger Lars Storholt (18) fra Ås å dekke sine måltider med fem doble skiver grovbrød med salami og gulost.

– Litt ordentlig grovt korn med kjøttpålegg holder magen i arbeid gjennom hele økten, forteller Storholt.

Han er overbevist om at godteri, kjeks og boller bare gir deg en metthetsfølelse og energi i det du spiser det, men som raskt avtar og ødelegger konsentrasjonen betraktelig.

Ernæringsfysiologens tips

Ernæringsfysiolog Ann-Kristine Rolland hos Fedon Lindbergs Klinikk sier til Studenttorget.no at nøkkelen til god konsentrasjon og full ytelse under eksamen ligger i et godt kosthold.

Rolland har satt opp sin liste over tips til riktig eksamensmat:

  • Et balansert kosthold der omtrent 1/3 består av proteinholdige matvarer (fisk, kjøtt, fjærkre, egg og magre kornprodukter), og omtrent 2/3 består av lavglykemiske matvarer (belgfrukter, grønnsaker, grove kornprodukter, frukt og bær). En liten andel fett fra nøtter, frø, avokado og olivenolje er også anbefalt.
  • Tilstrekkelig med kalorier må til for å holde den mentale energien på topp.
  • Godteri, boller og sukkerholdige drikker er særlig frarådet da det fører til ustabilt blodsukker og dårligere konsentrasjon.
  • Vitaminer som omega 3 og omega 6 må tilføres via kosten og er viktig fordi 60 prosent av hjernens tørrvekt består av fett, hvor halvparten av dette skal være omega 3.
  • Vann er den absolutt beste drikken, og det anbefales å drikke jevnlig gjennom hele eksamen. Mangel på væske kan føre til at du blir dehydrert og sliten. Det er ikke anbefalt å drikke for mye kaffe da den kan virke på samme måte som sukker, og gi deg et raskt løft som avtar etter en kort stund.
  • Som mellommåltid anbefales nøtter, frukt, smoothie eller proteinshake.

Artikkeltags