Det gir mest frihet å kjøre uten hjelm, akkurat som de tre barna som suste forbi meg 17. mai på samme elsparkesykkel følte. Siden en utleiesykkel ikke kommer med en hjelm på kjøpet, er det ingen vits å ha det på. Naturlig nok. Det er også heldigvis fritt frem å parkere eller slenge sykkelen fra meg hvor som helst. Være seg på offentlig grunn, midt i underganger, på fortau, i hager, grøfter, på perrongen, inne på Storsenteret eller hvor det måtte behage meg.

At legevakta i Oslo ropte varsku over et alarmerende antall skader på elsparkesykkel bryr vi oss ikke om her. Dette er Nordre Follo. Vi kjører selvsagt alltid hensynsfullt og i edru tilstand. Eller i hvert fall så klarer VI å kjøre vel så bra med høy promille som uten. Dødsfall og hodeskader vil ikke skje her i Nordre Follo.

Fordelene er mange. Vi bruker tross alt elsparkesykler på korte turer. Det er en effektiv måte å komme seg raskt frem på, turene erstatter dessuten reiser der vi ellers ville brukt bil! Både BaneNOR, Ruter og utleieselskapene sa dette tydelig da de ble lansert med brask og bram på Ski stasjon for et år siden. «Mikromobilitet» er tingen.

Når utleieselskapene mener noe, kan vi lett blåse i hva transportøkonomisk institutt (TØI) måtte finne ut av. Selv om det er de som forsker på blant annet hvordan vi bruker elsparkesyklene. TØI har nemlig funnet ut at halvparten av turene vi nå tar på elsparkesykkel ville vi tidligere heller gått på beina. En fjerdedel av turene erstatter kollektiv og nesten alle resterende turer ville vi syklet. Kun en svært liten andel av turene erstatter bilen.

Pytt. Kan forresten være det samme med den bilen. Elsparkesykler er i hvert fall miljøvennlige – de går på strøm – vi leier de, og gir de videre til nestemann. En fremtidsrettet og grønn form for delingsøkonomi!

Ja, vi får se bort ifra amerikansk forskning da. Den viser at det kun er fossildrevne privatbiler som slipper ut mer CO₂ per personkilometer enn elsparkesyklene. Elbiler og dieselbusser er mer miljøvennlige alternativer å flytte seg rundt på. Hovedsakelig er det slik fordi elsparkesyklene er billige og går fort i stykker. Så det blir en bruk og kast-forretningsmodell som ligger til grunn. Kvalitet lønner seg ikke. Naturen og klimaet tar kosten.

Ja ja, så forurenser de litt da. Men, vi kommer oss ut i frisk luft med elsparkesykler! Det er sunt det. Tja, det er fint med luft. Samtidig lever vi i en tid der stillesitting og passivitet er den virkelige pandemien. Som også ifølge NHI koster Norge svimlende 239 milliarder i året i form av fedme, livsstilsrelaterte sykdommer og tapt arbeidskraft. Med elsparkesykkel trenger vi ikke lenger sykle eller gå til stasjonen, vi trenger ikke engang gå fra bilen på parkeringsplassen og inn til toget på perrongen. Et skikkelig passivt liv. Her snakker vi virkelig dør-til-dør transport! (Eventuelt dør-til-en-tidligere-død-transport)

Så mye frihet og moro for alle! Kommunistpartiet Høyre var frekke nok til å spørre om regulering av sparkesykkelaktørene i et formannskapsmøte. Skal de virkelig forby alt som er gøy?

Skrekkeksempelet på hvor ille det kan bli er slik de har gjort det i Lund i Sverige. Der har de for det første begrenset hvor folk kan parkere sparkesyklene til fast merkede områder. De har begrenset antallet aktører og antallet elsparkesykler. Utleieselskapene må betale 2 kr per dag per elsparkesykkel til kommunen for leie av offentlig grunn. Det er selvsagt forbud mot å bruke elsparkesykler på fortau og gangveier (eller inne på butikker, Storsentre og stasjoner for den saks skyld).

Nei, sånn kan vi ikke ha det i Nordre Follo. Det er bare noen skvetne pensjonister, virrende hundeeiere, gretne syklister og egoistiske foreldre med småunger som løper på kryss og tvers som klarer irritere seg over elsparkesykler.

I Nordre Follo bør private aktører uregulert kunne tjene gode penger på å ødelegge helsa vår, belaste skadelegevakten, forurense miljøet og fritt hensette sine private eiendeler på tilfeldige steder rundt i byen.