Ski er første kommune ut med elbysykler

FØRSTEMANN UT: Ordfører Tuva Moflag var litt spent før sin første tur på en av de nye elbysyklene i Ski. Fra venstre overingeniør Helge Klevengen og miljøvernrådgiverne Maja Dineh Sørheim og Anders Berggren i Ski kommune.

FØRSTEMANN UT: Ordfører Tuva Moflag var litt spent før sin første tur på en av de nye elbysyklene i Ski. Fra venstre overingeniør Helge Klevengen og miljøvernrådgiverne Maja Dineh Sørheim og Anders Berggren i Ski kommune. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Fredag gikk startskuddet for Ski kommunes ordning med elbysykler. Utenfor Ski storsenter står åtte elsykler og venter på tur.

DEL

SKI: Ladestasjonen med 12 ladepunkter utenfor Ski storsenter og de ti elbysyklene som Ski kommune så langt har kjøpt, er levert av Wattworld Norge. Markedsdirektør Erik Munkelien forteller at de har 180 sykler og 20 ladestasjoner rundt omkring i Norge. Likevel er tilbudet i Ski kommune ganske unikt.

– Dette er første kommune på Østlandet som innfører en slik ordning med elbysykler. OBOS, noen bedrifter og noen helsestasjoner har lignende ordning, forteller Munkelien.

Trondheim og Stavanger kommuner har også elbysykler, men de drifter ikke ordningen selv. Det gjør Ski kommune. Kommunalteknisk enhet skal drifte, vedlikeholde og utføre service på elsyklene.

– Det er det som gjør det unikt. Det er ingen andre kommuner i landet som drifter ordningen selv, slår miljøvernrådgiver Anders Berggren fast.

LES OGSÅ: Ski kommune vil kjøpe elsykler for 1,35 millioner kroner

Leie: 10 eller 25 kroner timen

På søylen ved ladestasjonen med de åtte syklene står det et oppslag som forteller i detalj hvordan du går frem for å låne en elbysykkel. Første bud er at du går inn på Ski kommunes hjemmesider og registrerer deg som bruker. Da vet kommunen hvem det er som låner.

Du kan velge mellom to typer ordninger. Uten et abonnement koster det 25 kroner timen å leie en elbysykkel. Alternativet er å tegne enten et månedsabonnement til 250 kroner eller et årsabonnement til 1000 kroner. For dem med abonnement er timeprisen 10 kroner timen.

– Og så skal vi som politikere etter hvert evaluere hvordan dette fungerer og hvordan elbysyklene brukes. Her skal det være suksess i form av mye bruk, erklærer ordfører Tuva Moflag.

Kommer flere ladestasjoner

Ladestasjonen ved Ski storsenter er den første, men det kommer flere etter hvert. Langhus og Kråkstad er plukket ut som mulige steder for en ladestasjon, og kommunen er i dialog med Ski næringspark og Fugleåsen.

– Vi må bygge ut kapasiteten gradvis, og inviterer også næringslivet til å bli med, understreker Ski-ordføreren.

Det er satt av 1,2 millioner kroner til bruk på elsykler i 2017. Det vil rekke til 15 elsykler og 30 ladepunkter.

LES OGSÅ: Til høsten kommer elbysykler til Ski. Nå planlegges parkeringen

LES OGSÅ: Tråkker til mot det grønne skiftet

Motorhjelp til 25 km/t

I avtalen med Wattworld har elsyklene en garanti på to år. De er beregnet til å holde i fem år. Elbysykelene har en rekkevidde på mellom fem og sju mil før de må lades. Motoren kutter når farten er oppe i 25 kilometer i timen.

– Da er det slutt på moroa, sier Munkelien med et smil.

En elsykkel kan du bruke overalt der det er tillatt med vanlig sykkel. Unntaket er stier i skog og mark, ifølge markedsdirektøren.

Spent senterdirektør

Senterdirektør Gro Collett på Ski storsenter har tatt turen ut av Ski storsenter for å få med seg innvielsen av de nye elbysyklene.

– Kjempefint å få dette tilbudet tett opp til hoveddøra vår. Det er spennende og morsomt, særlig når det kommer flere ladestasjoner. Da kan du låne elsykkel, sykle hit for å handle og få varene levert på døra, sier senterdirektøren.

Artikkeltags