Gå til sidens hovedinnhold

Om du ikke sykler langt nok, kan det koste deg dyrt

Artikkelen er over 4 år gammel

Snart kan du søke tilskudd på 5000 kroner fra Ski kommune for å kjøpe elsykkel. Haken er at du beviselig må sykle 600 kilometer i året, ellers forlanger kommunen pengene tilbake.

SKI: Kommunestyret bevilget i møte 14. desember i fjor 500.000 kroner til et prøveprosjekt for elsykler. Nå har rådmannen kommet med sitt forslag til hvordan det praktisk bør foregå.

I saksfremlegget foreslår rådmannen at Ski kommune inviterer innbyggerne sine til å søke om tilskudd for privat innkjøp av elsykler. Det foreslås at hver husstand kan søke om 5000 kroner, eller maksimalt 25 prosent av elsykkelens innkjøpskostnad. Søknaden må oppfylle noen kriterier.

Kan kreve pengene tilbake

Søker må være over 15 år, sykkelen kan ikke kjøpes brukt, men må kjøpes ny av forhandler og registreres i Falck sykkelregister.

Et krav som sikkert vil bli omdiskutert, er at elsykkelen skal utstyres med GPS med internettoppkobling. En gang per uke forventes det at du laster opp informasjon om kjørte kilometer og ladefrekvens til en database. Hensikten med dette er kun å måle bruken av elsyklene. Sykkelen må brukes minst 600 kilometer i året. Søker du om støtte til piggdekk i tillegg, økes kravet for bruk til 900 kilometer.

Rådmann på sykkeltur

Hvis elsykkelen brukes mindre enn dette, vil Ski kommune vurdere å kreve tilbake tildelt tilskudd.

Vetle Bo Saga (Ap), som var en av forslagsstillerne da pengene ble satt av på budsjettet, mener rådmannen er ute og sykler når det kommer til GPS-tracking. Han skriver på sin facebookside at posisjonen selvfølgelig ikke vil ha noe absolutt kilometerkrav, eller GPS-tracking av innbyggerne.

– Vi kommer til å foreslå at dette punktet blir fjernet fra kravspesifikasjonene. Vi har tiltro til at innbyggerne vil bruke sykkelen når de legger så mye av egne penger i den, sier Saga til ØB.

Kommunikasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet synes GPS-tracking av syklister, for å registrere kilometer, høres ut som en krevende øvelse å få til.

– Straks du begynner å loggføre detaljerte ruter, stilles det krav om hvordan de innkomne dataene ivaretas. Man må gjøre en innsats for at den som leser dataen ikke skal kunne identifisere syklisten, mener Skåra.

Han mener en boks som bare måler kilometer, og ikke hvor det har blitt syklet, vil kunne være en bedre idé.

– Det vil uansett være folk som klarer å lure systemet, avslutter Skåra.

I Oslo har de allerede gjennomført ordningen. Her viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt at det blant annet ble bedre trafikkavviklingen, det ble bedre miljø og ikke minst ble helsen til folk bedre. 

Det kan også søkes om tilskudd til innkjøp av henholdsvis piggdekk og sykkelvesker, 500 kroner per del og 1000 kroner til sammen. Dette kommer i tillegg til sykkelstøtten, så sammenlagt kan du få opptil 6000 kroner i støtte.

Mange har allerede elsykkel

På Yr Sport i Ski er det hektisk aktivitet. Her står både elsykler og de tradisjonelle syklene på rekke og rad. Trygve Rossland Stokke klargjør sykler så svetten siler.

Han synes initiativet til Ski kommune høres fornuftig ut.

– Det er allerede mange som har funnet fordelene med elsykkel. Dette er jo dyre sykler, så når kommunen vil bidra med 5000 kroner, tror jeg det vil få enda flere opp på sykkelsetet.

Det er mange som parkerer sykkelen, for de synes bakkene blir for tunge.

– Mange mister gnisten for sykling, da er elsykkel et bra tiltak, mener Stokke.

Syklene Yr Sport selger har en rekkevidde på hele 10 mil og har krankmotor, noe som gjenspeiles i prisen. Elsyklene ligger på rundt 30.000 kroner.

– Du kan selv regulere hvor mye motorkraft du skal bruke i forhold til muskelkraft, så hvor mye fysisk trening du vil ha, avgjør du selv, mener Stokke.

Slipper bilkø i sentrum

Karin Kvifte fra Langhus stikker hodet inn i butikken for å høre hva en vårservice koster på elsykkel. Hun fikk DBS-sykkel med elmotor i 60-årsgave for et par år siden, og har siden brukt den mye.

– Vi har dårlig med bilparkering på jobb, i tillegg slipper jeg å bruke tid i bilkø, smiler hun.

Kvifte kommer opprinnelig fra Danmark, så hun har sykling i blodet.

– Nordmenn har litt å gå på når det kommer til sykling, smiler hun.

Sykkelentusiasten får servicetime av Stokke førstkommende mandag, og allerede tirsdag håper hun å bytte ut seteputene i bussen med sykkelsete.

Saken skal først opp i utvalg og formannskap, før den endelig behandles i kommunestyret 29. mars.

Kommentarer til denne saken