En ringbuss sammen med tog, andre bussruter, sykkel og gange gjør at så mange flere kan reise kollektivt

ENGASJERT: Kan en ringbuss i distriktet være løsningen for å få flere til å kjøre kollektivt og få ned bomkostandene? Ja, mener innsender.

ENGASJERT: Kan en ringbuss i distriktet være løsningen for å få flere til å kjøre kollektivt og få ned bomkostandene? Ja, mener innsender. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I dag går det buss fra Drøbak til Bøleråsen. Beboere på Bøleråsen klager (ØB 21.10) over ny endeholdeplass innerst på Bøleråsen. Det og behovet for motorveier inn til Oslo kan løses med at bussen Drøbak - Ås - Bøleråsen samordnes med Ski - Ryen (Helsfyr) og Oslo - Vinterbro - Drøbak.

En ringbuss som sammen med tog, andre bussruter, sykkel og gange gjør at så mange flere kan reise kollektivt at behov for mer vei og mer bompenger reduseres. En slik ringbuss kan gå fra Drøbak via Universitetet i Ås - Ås jernbanestasjon - Holstad (E18) - Ski jernbanestasjon - Ski sykehus - Langhus - Vevelstad - Haugjordet ungdomsskole (Bøleråsen) - Ryen (T-bane) - Helsfyr (T-bane) - Oslo S (endestasjon for dagens buss fra/til Drøbak og Norges jernbaneknutepunkt) - Vinterbro (krysset mellom E6 og E18, med lokale, regionale og internasjonale busser) - Drøbak, og motsatt vei.

Ringruten er en kobling av eksisterende ruter og gir vesentlig bedre dekning av reisebehov, uten stor økning i kostander. Den vil stopper ved mange skoler i Frogn, Ås og Nordre Follo, slik at det også for skolebarn blir mer attraktivt å reise kollektivt. På grunn av økende terrorfare og oppsplitting av ansvar for bane, er det økende behov for et permanent busstilbud som også dekker jernbanestasjoner. Når toget går vil de mate toget med flere enn de tar fra toget.

Da buss kan stoppe oftere enn toget, blir det som regel lettere å nå bussen enn toget med gange og sykkel. De fleste ønsker å gå eller sykle fremfor å reise innelukket. Planlagt motorveiutbygging fører til at det verken blir plass til busstasjon eller sykkelvei i Vinterbrokrysset. Bedre forhold for syklende, busstasjon på Vinterbro og ringbuss Follo-Oslo kan redusere kø, kork, kaos både i Follo og Oslo, uten motorveier og bompenger.

Trygve Roll-Hansen, Ås

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken