Sjeiker i Kuwait vil selge Waleeds oppfinnelse

Waleed Ahmed, firmaet Grønt Norge og sjeikene fra Kuwait Oil Company har ikke helt bestemt seg for hva de nyåpnede butikkene skal kalles ennå. Enten blir det «Green Norway» eller noe på arabisk. FOTO: OLE KR. TRANA

Waleed Ahmed, firmaet Grønt Norge og sjeikene fra Kuwait Oil Company har ikke helt bestemt seg for hva de nyåpnede butikkene skal kalles ennå. Enten blir det «Green Norway» eller noe på arabisk. FOTO: OLE KR. TRANA

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Med styrtrike sjeiker på laget skal Grønt Norge åpne butikker i Midtøsten. Waleed Ahmed (19) fra Ytre Enebakk har allerede besøkt sjeikene i Kuwait.

DEL

YTRE ENEBAKK: 19 år gamle Waleed Ahmed driver firmaet Grønt Norge sammen med Flemming Bordoy, begge fra Ytre Enebakk.

De har utviklet et mobiletui som lader iPhonens batteri, og et backupbatteri, ved hjelp av solceller, enten via sollys eller lampelys (les om forskjellen på Grønt Norges etui og øvrige ladere her).

Nå har sjeiker fra Kuwait fattet interesse. Nærmere bestemt sjeiker fra Kuwait Oil Company.

– De leste artiklene om oss og produktet, og ba oss ned. For to måneder siden hadde jeg et møte med dem, og det viser seg at mange sjeiker har tre-fire iPhoner hver. Derfor vil de nå åpne butikker i hele Midtøsten, der de skal selge våre produkter, forteller administrerende direktør Ahmed.
 

Allerede fått en mill

Nå reiser han igjen ned til Kuwait. Denne gang for å skrive under kontrakten og åpne butikker.
– Det blir vel en 10–20 butikker i Midtøsten, sier direktøren.Salgspotensialet er stort, men han har ennå ikke fått noen tall.

– Jeg regner med jeg får vite hvor mange de vil bestille når jeg drar ned dit igjen. Men vi har allerede fått en million kroner for samarbeidet. Det er bare en dråpe i havet for dem, men for oss er det mye penger, smiler Ahmed.

Han synes det er godt å vite at firmaet har folk med svære oljereserver i ryggen.
– Det vil også avskrekke eventuelle konkurrenter, mener han.
Sjeikene skal kun ha provisjon av salget.

 

Starter salget snart

30. september får bedriften en sending på 200.000 eksemplarer fra Kina. Men først skal det norske markedet erobres. 15. september starter Telenor salg av produktet, og da har bedriften delt ut rundt 20.000 eksemplarer til butikkene.
– Det er drømmen dette her, gliser direktøren.


Kjendiser promoterer


Trond Giske skal bruke etuiet. Det samme skal Jens Stoltenberg. Men det er kanskje enda større at Miss USA skal promotere og bruke produktet.

– Jeg møtte henne på premièren av Sex og Singelliv-filmen i Dubai, og fortalte om produktet. Hun likte det, og vi skal nå promotere hverandre. Vi forteller om henne i Norge, hun om oss i USA, sier Ahmed.

Hele verden

For Grønt Norge satser over hele verden.
– Flere har et lignende produkt som oss, derfor lønner det seg å være først ute. Da må vi satse både lokalt og internasjonalt samtidig, uttaler direktøren.

Firmaet vant også Hafslund og Øyas innovasjonskonkurranse. Neste år får de dermed selge mobiletuiet på Øyafestivalen.

Artikkeltags